Niemal w każdej branży spotykamy się z różnymi negocjacjami: negocjujemy z naszymi współpracownikami, szefostwem a przede wszystkim z kontrahentami, klientami i dostawcami. To od naszych umiejętności i wypracowanych strategii zależy atrakcyjność ofert i umów, które podpisujemy. Jak więc negocjować skuteczniej?
Przygotowanie do negocjacji
Odpowiednie przygotowanie do negocjacji biznesowych jest z pewnością pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać. Znajomość ofert naszego rozmówcy oraz konkurencyjnych cen jest podstawą, która zagwarantuje nam zaproponowanie odpowiedniej - atrakcyjnej dla nas, jak i dla naszego rozmówcy - oferty. Warto również poznać dokonania kontrahenta, specyfikę działalności a nawet, jeśli jest taka możliwość, zaznajomić się z jego prywatnymi preferencjami.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenia z negocjacji - weź udział w negocjacyjnej grze i zdobądź praktyczne umiejętności z zakresu negocjacji. Zwiększ pewność siebie, poznaj zasady komunikacji w negocjacjach i skutecznie prowadź rozmowy. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z programem szkolenia z negocjacji.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenia dla sprzedawców.
Zdecydowanie i pewność siebie
To bez wątpienia dwie cechy charakteru, które pomogą nam w skutecznym prowadzeniu negocjacji. Równocześnie musimy zdawać sobie sprawę z tego, kiedy warto odpuścić i skorzystać z niewystarczająco atrakcyjnej oferty: w końcu nasz przeciwnik również w każdej chwili może zakończyć negocjacje lub wycofać się z przedstawionych ofert w momencie, gdy zda sobie sprawę, że nie jest w stanie sprostać naszym wymaganiom.
Empatia
Sztuka negocjacji opiera się na empatii - zdolność wczucia w czyjąś rolę jest niezwykle pomocne i pozwoli nam na wybranie odpowiedniej strategii negocjacyjnej. Szczególnie eksperci, którzy wyznają zasadę pozwolenia przeciwnikowi na wyjście z pierwszą propozycją podkreślają wagę umiejętności słuchania i wyczucia przeciwnika.
Sztuka prezentacji
Szczególnie prowadząc negocjacje w biznesie musimy zdawać sobie z roli naszej prezencji i efektu, jaki wywołuje komunikacja niewerbalna. Profesjonalny wygląd, nieagresywna gestykulacja i używanie fachowego języka to elementy, bez których nie mogą obyć się żadne negocjacje. W końcu ostateczna oferta zależy także - a może nawet przede wszystkim - od wrażenia, jakie zrobimy na konkurencie.
Aby skutecznie prowadzić negocjacje biznesowe powinniśmy łączyć odpowiednią prezencję, fachowość, dyplomację i cechy charakteru. Dobry negocjator to ten, który wie kiedy odpuścić, potrafi wzbudzić zaufanie kontrahenta i stara się dojść do zadowalającego kompromisu, który wytworzy trwałe więzy biznesowe między dwoma podmiotami.