Sprzedawcy z różnych branży często zapominają o tym, jak ważne są standardy obsługi klienta. O ile problem ten nie występuje w wielkich korporacjach, gdzie od początku do końca narzucony jest schemat rozmów z klientami, o tyle mniejsze, lokalne przedsiębiorstwa mogą mieć problem z wdrożeniem odpowiednich zasad. A one w końcu mogą warunkować efekt, jaki wywrze przedstawiciel firmy na konsumentach i w konsekwencji prowadzić do zwiększenia sprzedaży.
Sprzedawcy z różnych branży często zapominają o tym, jak ważne są standardy obsługi klienta. O ile problem ten nie występuje w wielkich korporacjach, gdzie od początku do końca narzucony jest schemat rozmów z klientami, o tyle mniejsze, lokalne przedsiębiorstwa mogą mieć problem z wdrożeniem odpowiednich zasad.
A one w końcu mogą warunkować efekt, jaki wywrze przedstawiciel firmy na konsumentach i w konsekwencji prowadzić do zwiększenia sprzedaży.
Zasady obsługi klienta to przede wszystkim:
Profesjonalne podejście. Sprzedawca musi doskonale orientować się nie tylko w zakresie usług i produktów jednej firmy, ale również mieć obeznanie w całej branży i ofertach konkurencji.
Savoir vivre. Odpowiednie zachowanie to podstawa utrzymania dobrych stosunków międzyludzkich. W trakcie obsługi klienta - bez względu na to, czy jest to obsługa bezpośrednia, internetowa czy telefoniczna - musimy pamiętać, że nasze zachowanie, sposób dobierania słów czy argumentacja musi być bez zarzutu.
Klient też człowiek. Musimy pamiętać, że traktowanie klienta jak równego sobie jest ważną zasadą każdej transakcji biznesowej. Największe sukcesy odnoszą sprzedawcy, którzy są odprężeni, nie wykazują objawów stresu i czują się, kolokwialnie mówiąc, jak "ryba w wodzie". Klient wówczas wyczuwa, że cała rozmowa nie jest formalnością, ale przede wszystkim relacją między dwójką ludzi - a to powoduje jego zwiększone zainteresowanie ofertą oraz wzmocnienie zaufania do sprzedawcy.
Dobre wrażenie. Należy unikać wszelkich zachowań, które mogłyby postawić klienta w niekomfortowej sytuacji. Unika się więc wypowiadania się źle na temat firmy, produktów, współpracowników czy konkurencji.
Szczerość to podstawa. Niestety, wielu sprzedawców i osób, które zajmują się obsługą klienta zapomina, jak ważna jest szczerość w relacjach biznesowych. Czasem lepiej odpuścić sprzedaż jednego produktu na rzecz zadowolenia klienta - mamy niemal pewność, że taka postawa sprawi, że zwróci się on do nas z kolejnym problemem.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w profesjonalnej obsłudze klienta. Zapraszamy na szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta. Celem szkolenia jest udoskonalenie zdolności komunikacyjnych i rozwinięcie umiejętności przyjmowania postawy asertywnej w rozmowie z klientem. Dowiedz się jak budować swój wizerunek przez telefon, jak kontrolować przebieg rozmowy, jakie są zasady komunikacji werbalnej, oraz jak prowadzić rozmowę z trudnym klientem. Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenie telemarketing, szkolenia handlowe.
Zasad obsługi klienta jest znacznie więcej - jednak standardem jest wyszkolenie profesjonalnej, empatycznej załogi, która nie będzie traktować swoich zadań jako przykrych obowiązków, ale odnajdzie się w tworzeniu długotrwałych relacji z klientem.
Odwiedź strefę poświęconą sprzedaży
Przykładowe pigułki wiedzy:
Sześć zasad perswazji według Cialdiniego
21 technik sprzedaży opartych na dowodach
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna
Techniki sprzedaży: 5 efektywnych nowoczesnych metod sprzedaży
Obsługa klienta i doradztwo
Storytelling
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda
Dziś jeśli nie zrozumiesz biznesu klienta to zostanie ci wyłącznie gra ceną – spirala rabatów. Alternatywą jest nowoczesna sprzedaż B2B – 3 graczy, którzy zwykle biorą udział w transakcji: decision owner, implementor i evaluator. Każdy wymaga innej taktyki sprzedaży. Często równolegle należy stosować wszystkie trzy.
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
21 technik sprzedaży opartych na dowodach Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Newsletter
Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.