Negocjacje i rozmowy jako sposób rozwiązywania konfliktów, etapy rozwiązywania konfliktów
Musimy w związku z tym dążyć do sytuacji, w której zostaną nazwane i ustalone interesy wszystkich stron zaangażowanych w konflikt.
Ujawnienie tych interesów prawie nigdy nie przychodzi samo. Dlatego jedną z najważniejszych rzeczy w trakcie rozwiązywania konfliktu jest właśnie dążenie do zdefiniowania interesów zaangażowanych stron i rozpoznania okoliczności, które doprowadziły do konfliktu.
Dopiero wtedy możemy przystąpić do sformułowania problemu - wyrażającego istotę i rzeczywiste źródło konfliktu, w który zaangażowane są interesy stron.
Dlatego proponujemy model prowadzenia rozmów (lub mówiąc wprost -swoistych negocjacji), służących rozwiązaniu konfliktu, składający się z ośmiu etapów.
Etapy prowadzenia rozmów i negocjacji przy rozwiązywaniu konfliktów:
Etap 1: Diagnoza aktualnej sytuacji
- Objawy konfliktu
- Strony- kto, ile osób jest uwikłanych w konflikt
- Potencjalne źródła konfliktu
Etap 2: Przygotowanie do rozmowy
- Ustalenie celów spotkania
Etap 3: Rozpoczęcie rozmowy
- Tworzenie atmosfery sprzyjającej otwartości
- Przedstawienie celu rozmowy
- Pokaż, że nie masz z góry ustalonego stanowiska
- Nakreślenie obrazu sytuacji – ustalenie, co się dzieje?
Etap 4: Wspólne nazwanie interesów
- Określ interes – motyw
- Skoncentruj się na interesach, nie na stanowiskach
Etap 5: Formułowanie problemu
Etap 6: Poszukiwanie rozwiązań
- Formułowanie pomysłów
- Analiza i weryfikacja pomysłów
- Podjęcie decyzji
Etap 7: Zamykanie procesu negocjacji i rozwiązania konfliktu
- Podsumowanie dotychczasowych ustaleń
- Prezentowanie alternatyw
- Zawieranie kontraktu psychologicznego
Etap 8: Wprowadzenie rozwiązań w życie
- Praktyczne wdrożenie ustaleń
- Egzekwowanie warunków umowy
- Monitoring i korekty w działaniu
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.