Ograniczenia komunikacji werbalnej w organizacji

Komunikacja werbalna to element naszej kultury, zdolność, którą wypracowaliśmy sobie przez lata ewolucji. Nasz gatunek dopracował ją do perfekcji tworząc języki oparte na zasadach gramatyki, rozwijając słownictwo czy wypracowując pewne zachowania głosowe, które towarzyszą komunikacji werbalnej. Jednak w niej może również dochodzić do nieporozumień – jak sobie z tym radzić?

     
    Komunikacja werbalna to element naszej kultury, zdolność, którą wypracowaliśmy sobie przez lata ewolucji. Nasz gatunek dopracował ją do perfekcji tworząc języki oparte na zasadach gramatyki, rozwijając słownictwo czy wypracowując pewne zachowania głosowe, które towarzyszą komunikacji werbalnej. Jednak w niej może również dochodzić do nieporozumień - jak sobie z tym radzić?

    Komunikacja werbalna to najprościej mówiąc ogół wypowiadanych słów, które łączą się w zdania i całe wypowiedzi. Oddają one uczucia, emocje, wspomnienia, relacjonują zdarzenia i opisują fakty, domysły i przypuszczenia. Komunikacja ma na celu zrozumienie drugiej osoby, dojście z nią do porozumienia i wspólne wyciągnięcie wniosków. Na komunikację werbalną składa się treść wypowiedzi, jej płynność i akcentowanie, szybkość mówienia oraz używanie wybranego rodzaju słownictwa (głównie uwarunkowanego kulturowo).

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.

    Zapraszamy.

    Werbalna komunikacja ma jednak swoje ograniczenia. Najważniejszym z nich jest nieznajomość słownictwa - choć najbardziej klasycznym przykładem będzie porównanie dwóch języków obcych z dwóch różnych końców świata, z tym ograniczeniem możemy spotkać się również w charakterystycznych kulturach organizacyjnych, gdzie używa się jednego języka, jednak występuje słownictwo specjalistyczne i firmowy slang.

    Jak więc sobie z tym radzić? Przede wszystkim musimy pamiętać o dobrym wdrożeniu pracownika w kulturę organizacyjną oraz sposób komunikacji w przedsiębiorstwie. Szkolenia, imprezy integracyjne oraz zaproponowanie pomocy w razie pytań nowego pracownika to najprostsze i najskuteczniejsze sposoby na niwelowanie różnic językowych.

    Możemy również przygotować krótki spis najważniejszych określeń, szczególnie dla osób, które wcześniej nie miały do czynienia z branżą. Sprawdza się to także w międzynarodowych korporacjach, w których wiele słów jest zapożyczonych z innych języków (głównie z języka angielskiego) i opisują bardzo specjalistyczne działania lub zachowania, z którymi przyszły pracownik będzie miał stale do czynienia.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza