We współpracy pomiędzy pracownikami jednej organizacji, ważne jest odpowiednie porozumiewanie się, skuteczna i efektywna komunikacja oraz odpowiednie zarządzanie relacjami. W przypadku zarządzania relacjami, największy wpływ na sukces ma kierownik, lider grupy czy też menedżer, którzy odpowiedzialni są za właściwe pokierowanie relacjami pomiędzy pracownikami.
Następnie, właściwa komunikacja jest już w rękach zespołu, choć i tutaj kierownik, lider czy menedżer powinni nieustannie obserwować relacje pomiędzy zatrudnionymi i w razie konieczności interweniować, by nie dopuścić do konfliktów czy kłótni między pracownikami.
Podczas szkoleń z coachingu i zarządzania relacjami pomiędzy pracownikami, kierownik może dowiedzieć się także, jakie są najskuteczniejsze i najbardziej efektywne sposoby i techniki kierowania relacjami miedzy pracownikami, czy też rozwiązywania konfliktów. Jedną z takich metod jest okno Johari, które opracowane zostało już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Podczas obserwowania relacji i ich dynamiki, jakie zachodzą w grupie, naukowcom udało się stworzyć właśnie to narzędzie, które pozwala na usprawnianie procesu komunikowania się, a także zarządzania relacjami w przypadku konfliktu.
Okno Johari odnosi się przede wszystkim do samoświadomości człowieka, znajomości siebie, a także tego, czego o sobie nie wie. Ponadto, osoby wokół nas również mają świadomość pewnych naszych cech, o których często sami nie wiemy. Na tej podstawie, okno Johari dzieli się na cztery obszary.
Pierwszym jest obszar otwarty, który dotyczy cech osobowości znanych nam i innym. W obszarze zamkniętym znajdują się cechy znane nam, ale nieznane innym. Obszar ślepy to cechy, które dostrzegają w nas inni, ale my ich nie dostrzegamy. Natomiast w obszarze nieznanym znajdują się cechy osobowości, których nie znamy ani my, ani też inni.
Okno Johari wykorzystywane jest najczęściej do tego, by poznać samoocenę pracownika, jego motywację, umiejętność przyjmowania krytyki, jak również relacje pomiędzy pracownikiem i innymi osobami w przedsiębiorstwie i w całej grupie.