Onboarding – proces wdrożenia nowego pracownika

We współczesnych czasach, kiedy to nasza świadomość na temat istotnego znaczenia standardu kultury organizacji pracy oraz panujących w niej procedur jest coraz wyższa, managerowie czy właściciele firm muszą prawidłowo zadbać o to, aby proces adaptacji pracownika w firmie przebiegał we właściwy sposób. Otóż źle przeprowadzony może być przyczyną spadku jego efektywności, a w konsekwencji nawet chęcią do zwolnienia się z podjętej pracy.

21 marca 2019
zdjęcie - Onboarding – proces wdrożenia nowego pracownika

 Onboarding - proces wdrożenia nowego pracownika

We współczesnych czasach, kiedy to nasza świadomość na temat istotnego znaczenia standardu kultury organizacji pracy oraz panujących w niej procedur jest coraz wyższa, managerowie czy właściciele firm muszą prawidłowo zadbać o to, aby proces adaptacji pracownika w firmie przebiegał we właściwy sposób. Otóż źle przeprowadzony może być przyczyną spadku jego efektywności, a w konsekwencji nawet chęcią do zwolnienia się z podjętej pracy.

Nowy pracownik w firmie – jak ważne jest wdrażanie?

Onboarding, a więc przygotowanie nowo zatrudnionego pracownika do objęcia stanowiska pracy i zintegrowanie go z jej celami jest bardzo ważnym procesem w każdej firmie. Wyniki badań nie pozostawiają co do tego złudzeń. Przeprowadzony w nieodpowiedni sposób onboarding sprawia, że w ciągu pierwszych czterdziestu pięciu dni od zatrudnienia z pracy rezygnuje aż dwadzieścia procent pracowników. Natomiast ponad pięćdziesiąt procent osób źle przeszkolonych osób odchodzi z nowo podjętej pracy w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Tymczasem, aż ponad dziewięćdziesiąt procent osób przyjętych do pracy pozostaje w danej firmie dłużej, jeżeli w pierwszym okresie, trwającym od 3 do 6 miesięcy zostaną one właściwie wsparte przez zespół pracowniczy oraz szefa.
Szacuje się, że proces adaptacji pracownika w nowej firmie trwa do pół roku. Tyle bowiem czasu potrzebuje on, aby w pełni zintegrować się z grupą oraz poczuć się pewnie w nowym miejscu.

Dlaczego proces adaptacji pracownika jest ważny?

Każdemu managerowi czy właścicielowi firmy zależy na tym, aby jego poszczególni pracownicy wykonywali powierzone im zadania bardzo efektywnie. Fakt ten spowodowany jest zazwyczaj chęcią zysku. Z tego też powodu szkolenie nowego pracownika jest niezwykle istotne.

Niestety, mimo tej świadomości wielu szefów często pomija prawidłowy proces wprowadzenia nowego pracownika do swego przedsiębiorstwa. Najczęstszą przyczyną zaniedbań w okresie szkolenia pracownika jest oszczędzenie czasu. Ponadto niektórzy przedsiębiorcy błędnie uważają, że szkolenie nowego pracownika generuje jedynie wysokie koszty. Każdy rozsądny przedsiębiorca, który zna choćby podstawowe zasady elementarnej ekonomii powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie można mówić o zysku, jeżeli nie dokona się odpowiedniej inwestycji we właściwym czasie. Nowy pracownik w firmie nigdy nie będzie funkcjonował w niej efektywnie, jeżeli nie będzie do pracy wewnętrznie odpowiednio zmotywowany oraz nie zostaną zaspokojone jego podstawowe potrzeby. Rzetelne szkolenie nowego pracownika z pewnością pomoże mu w zaspokojeniu wielu potrzeb, co w niedalekiej przyszłości przełoży się na efektywność, z jaką będzie on wykonywać powierzone mu zadania.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy managerów i liderów na szkolenie recognition. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.



Jeśli nowy pracownik w firmie dobrze się w niej poczuje, wówczas sprawi, że szybciej się w niej zaadoptuje co przełoży się na:

  • ograniczenie kosztów szkolenia oraz nadmiernego stresu
  • zapobiegnięcie rotacji pracowniczej
  • zwiększenie jego efektywności, a tym samym zwiększenie efektywności całej firmy.

Onboarding - jak skutecznie przeprowadzić?

Na początku każdy nowy pracownik w firmie powinien być zapoznany z jej charakterystyką oraz specyfiką. Dostarczenie mu odpowiednich informacji sprawi, że poczuje się w firmie pewniej, bezpieczniej oraz zyska możliwość, aby przygotować się psychicznie do specyfiki pracy, z którą to będzie mieć do czynienia. Warto zadbać też o to, aby nowy pracownik w firmie poznał swojego bezpośredniego przełożonego zanim jeszcze rozpocznie wykonywanie obowiązków. Dzięki temu znacznie zmniejszy się poziom jego stresu. Wówczas to obydwie strony będą mogły racjonalnie pomyśleć nad strategiami działania we wzajemnych kontaktach między sobą.

Należy sprawić, aby nowy pracownik poczuł potrzebę przynależności do danej organizacji. Można tego dokonać dając mu coś co będzie tylko dla niego np. własne biurko, własne miejsce pracy, własny komputer służbowy, własny kalendarz czy wizytówki. Dzięki temu poczuje się on ważnym ogniwem firmy, co zagwarantuje mu poczucie bezpieczeństwa oraz znakomity punkt wyjścia do późniejszego efektywnego działania.

Ponadto należy w jasny i czytelny sposób sformułować listę zadań, które będzie wykonywać oraz przekazać mu niezbędne informacje mówiące o tym za jakie części działalności firmy będzie odpowiedzialny. Warto też wyznaczyć nowej osobie opiekuna, do którego będzie mógł zgłosić się ze wszystkimi wątpliwościami oraz pytaniami odnośnie pracy czy zaistniałego problemu na danym stanowisku. Każdy pracodawca nastawiony na osiąganie znacznych zysków powinien zawsze traktować nowych pracowników jak inwestycję, która po pewnym czasie zwróci się z odpowiednim procentem.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.