Onboarding - proces wdrożenia nowego pracownika
We współczesnych czasach, kiedy to nasza świadomość na temat istotnego znaczenia standardu kultury organizacji pracy oraz panujących w niej procedur jest coraz wyższa, managerowie czy właściciele firm muszą prawidłowo zadbać o to, aby proces adaptacji pracownika w firmie przebiegał we właściwy sposób. Otóż źle przeprowadzony może być przyczyną spadku jego efektywności, a w konsekwencji nawet chęcią do zwolnienia się z podjętej pracy.
Nowy pracownik w firmie – jak ważne jest wdrażanie?
Onboarding, a więc przygotowanie nowo zatrudnionego pracownika do objęcia stanowiska pracy i zintegrowanie go z jej celami jest bardzo ważnym procesem w każdej firmie. Wyniki badań nie pozostawiają co do tego złudzeń. Przeprowadzony w nieodpowiedni sposób onboarding sprawia, że w ciągu pierwszych czterdziestu pięciu dni od zatrudnienia z pracy rezygnuje aż dwadzieścia procent pracowników. Natomiast ponad pięćdziesiąt procent osób źle przeszkolonych osób odchodzi z nowo podjętej pracy w trakcie pierwszych czterech miesięcy. Tymczasem, aż ponad dziewięćdziesiąt procent osób przyjętych do pracy pozostaje w danej firmie dłużej, jeżeli w pierwszym okresie, trwającym od 3 do 6 miesięcy zostaną one właściwie wsparte przez zespół pracowniczy oraz szefa.
Szacuje się, że proces adaptacji pracownika w nowej firmie trwa do pół roku. Tyle bowiem czasu potrzebuje on, aby w pełni zintegrować się z grupą oraz poczuć się pewnie w nowym miejscu.
Dlaczego proces adaptacji pracownika jest ważny?
Każdemu managerowi czy właścicielowi firmy zależy na tym, aby jego poszczególni pracownicy wykonywali powierzone im zadania bardzo efektywnie. Fakt ten spowodowany jest zazwyczaj chęcią zysku. Z tego też powodu szkolenie nowego pracownika jest niezwykle istotne.
Niestety, mimo tej świadomości wielu szefów często pomija prawidłowy proces wprowadzenia nowego pracownika do swego przedsiębiorstwa. Najczęstszą przyczyną zaniedbań w okresie szkolenia pracownika jest oszczędzenie czasu. Ponadto niektórzy przedsiębiorcy błędnie uważają, że szkolenie nowego pracownika generuje jedynie wysokie koszty. Każdy rozsądny przedsiębiorca, który zna choćby podstawowe zasady elementarnej ekonomii powinien zdawać sobie sprawę z tego, że nie można mówić o zysku, jeżeli nie dokona się odpowiedniej inwestycji we właściwym czasie. Nowy pracownik w firmie nigdy nie będzie funkcjonował w niej efektywnie, jeżeli nie będzie do pracy wewnętrznie odpowiednio zmotywowany oraz nie zostaną zaspokojone jego podstawowe potrzeby. Rzetelne szkolenie nowego pracownika z pewnością pomoże mu w zaspokojeniu wielu potrzeb, co w niedalekiej przyszłości przełoży się na efektywność, z jaką będzie on wykonywać powierzone mu zadania.
Jeśli
nowy pracownik w firmie dobrze się w niej poczuje, wówczas sprawi, że szybciej się w niej zaadoptuje co przełoży się na:
- ograniczenie kosztów szkolenia oraz nadmiernego stresu
- zapobiegnięcie rotacji pracowniczej
- zwiększenie jego efektywności, a tym samym zwiększenie efektywności całej firmy.
Onboarding - jak skutecznie przeprowadzić?
Na początku każdy nowy pracownik w firmie powinien być zapoznany z jej charakterystyką oraz specyfiką. Dostarczenie mu odpowiednich informacji sprawi, że poczuje się w firmie pewniej, bezpieczniej oraz zyska możliwość, aby przygotować się psychicznie do specyfiki pracy, z którą to będzie mieć do czynienia. Warto zadbać też o to, aby nowy pracownik w firmie poznał swojego bezpośredniego przełożonego zanim jeszcze rozpocznie wykonywanie obowiązków. Dzięki temu znacznie zmniejszy się poziom jego stresu. Wówczas to obydwie strony będą mogły racjonalnie pomyśleć nad strategiami działania we wzajemnych kontaktach między sobą.
Należy sprawić, aby nowy pracownik poczuł potrzebę przynależności do danej organizacji. Można tego dokonać dając mu coś co będzie tylko dla niego np. własne biurko, własne miejsce pracy, własny komputer służbowy, własny kalendarz czy wizytówki. Dzięki temu poczuje się on ważnym ogniwem firmy, co zagwarantuje mu poczucie bezpieczeństwa oraz znakomity punkt wyjścia do późniejszego efektywnego działania.
Ponadto należy w jasny i czytelny sposób sformułować listę zadań, które będzie wykonywać oraz przekazać mu niezbędne informacje mówiące o tym za jakie części działalności firmy będzie odpowiedzialny. Warto też wyznaczyć nowej osobie opiekuna, do którego będzie mógł zgłosić się ze wszystkimi wątpliwościami oraz pytaniami odnośnie pracy czy zaistniałego problemu na danym stanowisku. Każdy pracodawca nastawiony na osiąganie znacznych zysków powinien zawsze traktować nowych pracowników jak inwestycję, która po pewnym czasie zwróci się z odpowiednim procentem.