Wskaźnik moralności płatniczej, czyli PMI ((ang.
Payment Morality Index) pokazuje nam, jakie są skłonności branży wobec terminowego regulowania zobowiązań. Analiza ta wystawiana jest na podstawie przeszłych i bieżących zachowań płatniczych kontrahentów. PMI umożliwia przedsiębiorcom przewidzieć gospodarcze zdarzenie i podjć odpowiednią decyzje wobec klientów – nic więc dziwnego, że wskaźnik ten jest tak ważny dla managera.
Opóźnienia w płatnościach
W bieżącym funkcjonowaniu zarówno małych jak i średnich firm wszelkie opóźnienia w płatnościach stanowią wielką barierę w rozwoju. Wskaźnik moralności płatniczej pokaże, jakim ryzykiem obarczona jest dana branża. Jak prawidłowo go interpretować i obliczać?
Pod uwagę bierze się przede wszystkim wysokość należności jak i czas opóźnienia w spłacie. Czasami również skalę działalności przedsiębiorstwa czy zdarzenia prawne, które dotyczą danego kontrahenta. Średni PMI jest oceną moralności płatniczej wszystkich klientów z całej branży. Obliczaniem PMI zajmują się różne instytucje finansowe. Często pojawia się on w raportach gospodarczych przy innych, równie ważnych danych takich jak ocena ryzyka współpracy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
Interpretacja PMI Wskaźnik przyjmuje wartości od 0 do 100. Wynik powyżej 50 oznacza dobrą sytuację gospodarcza, zaś poniżej – coraz większe ryzyko utraty płatności finansowej. Na wartość wskaźnika powinni zwracać uwagę szczególnie przedsiębiorcy, którzy sprzedają towar na odroczony termin. Dzięki PMI mogą oni podjąć odpowiednią decyzję, która uchroni ich przed problemami. Ich kondycja finansowa nie zostanie w żaden sposób zachwiana.
Innym, istotnym elementem, równie ważnym co wskaźnik PMI jest weryfikacja kontrahentów tuż przed rozpoczęciem współpracy, monitoring faktur czy sprawdzanie klientów nawet w trakcie trwania współpracy. Wszystko to pozwoli ograniczyć ryzyko do minimum, a firma nie będzie musiała martwić się opóźnieniami w płatnościach.
PMI to idealne rozwiązanie na zachowanie dobrej płynności finansowej – nic więc dziwnego, że na jego obliczanie decyduje się coraz większa liczba menagerów.