Informacja zwrotna jest działaniem dla drugiej osoby, informacją o tym, jak ją postrzegamy, co o niej myślimy, jakie zachowania widzimy. Intencja, z jaką przekazywana jest informacja zwrotna, jest ważniejsza niż jej forma. Intencja jest odbierana właściwie, kiedy mamy zaufanie do drugiej osoby.
Narzędzia motywowania - Informacja zwrotna jest bardzo efektywnym narzędziem zarządzania podwładnymi, gdyż prowadzi w szybki sposób do zmiany zachowania lub zwiększenia motywacji. Umiejętnie wykorzystywana informacja zwrotna buduje Twój autorytet jako lidera.
Narzędzia motywowania - Feedback jest jednym z najpotężniejszych i najbardziej naturalnych narzędzi i rozwojowych.
Dlaczego menadżerowie unikają informacji zwrotnej:
Informacja zwrotna jest odbierana jako coś sztucznego – w szczególności model kanapki. Czasami szukamy na siłę pozytywnej informacji zwrotnej w sytuacji, kiedy nie widzimy aspektów pozytywnych.
Traktujemy czyjąś dobrą pracę jako coś oczywistego, za co otrzymuje wynagrodzenie.
Jesteśmy tak skoncentrowani na wypełnianiu zadań, że nie dostrzegamy potrzeby zwracania uwagi na zachowania innych ważnych dla nas osób.
Czym nie jest informacja zwrotna?
Wielu menadżerów udziela informacji zwrotnej tylko w celu przekazania krytyki. Tymczasem informacja zwrotna ma przede wszystkim pozytywną intencję – jej celem jest wyrażenie uznania dla pracowników oraz informacji o obszarze wymagającym poprawy. Jej celem jest rozwój pracownika, a nie jego krytyka.
Stereotypy na temat informacji zwrotnej
Nie ma sensu chwalić pracownika za dobrze wykonywaną pracę – przecież wszyscy wiedzą, że jest dobra.
Zbyt częste chwalenie może sprawić, że pracownik poczuje się zbyt pewnie i będzie miał dodatkowe oczekiwania.
Pracowników motywuje przede wszystkim podwyżka a nie słowne uznanie.
Nie mam czasu na chwalenie podwładnych – mam wystarczająco dużo własnych obowiązków.
Dawanie komplementów za pracę może obniżyć autorytet przełożonego.
Informację zwrotną należy dawać tylko w przypadku popełnienia przez pracownika błędów.
Jakie są skutki braku informacji zwrotnej od przełożonego?
Pracownik nie wie, co robi dobrze a co źle.
Obniża się motywacja do pracy – brak uznania wywołuje myśli, że nie warto się starać, ponieważ nikt tego nie dostrzega.
Długotrwały brak doceniania może prowadzić do spadku zaangażowania.
Pracownik może mieć nierealistyczną ocenę sytuacji.
Pracownik może mieć wrażenie, że jego praca jest mało ważna.
Rola informacji zwrotnej w budowaniu autorytetu lidera – po co feedback?
Dzięki niemu Twoi podwładni dowiadują się, jak są spostrzegani przez Ciebie.Informacja zwrotna prowadzi do zmiany zachowania lub przekonań. Pozwala dostrzec zjawiska, z których istnienia nie zdajemy sobie sprawy na co dzień. Narzędzia motywowania - dla menadżerów feedback jest również ważnym narzędziem kształtowania zachowań zespołów, a także nieocenionym źródłem wiedzy o odczuciach ludzi, z którymi pracują.
Gamma została firmą szkoleniową roku w rankingu Gazety Finansowej. Oferujemy:
Szkolenie HR Business Partner uczy w jaki sposób budować swoją pozycję w organizacji, w relacji z biznesem, z pracownikami. Warsztat ma formułę mentoringową – uczestnicy otrzymają szereg praktycznych rekomendacji i narzędzi gotowych do wdrożenia. Zapraszamy na szkolenie przygotowujące do roli HR Business Partnera.
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.