Nie da się ukryć, że dla większości osób, wystąpienia publiczne, to niebywale stresujące wydarzenie. I wydaje się przy tym być nieistotne to, jak duże jest gremium słuchaczy - czy jest to pięć, pięćdziesiąt czy pięćset osób. Oczywiście, stres jej większy wówczas, gdy odbiorców prezentacji zupełnie się nie zna. Jednak i taką sytuację można z powodzeniem opanować - najważniejsze to aby do prowadzenia prezentacji przygotować się w odpowiedni sposób.
Prowadzenie prezentacji - podstawowe zasady
Poziom stresu podczas prowadzenia prezentacji można znacznie zmniejszyć dzięki odpowiedniemu przygotowaniu do niej. Przede wszystkim, ogromny nacisk należy położyć na konstrukcję merytoryczną wypowiedzi. Fachowa prezentacja, która samą treścią zainteresuje zgromadzone kworum, to już polowa sukcesu. Sam zbitek faktów przedstawiony w suchy sposób nie będzie jednak nazbyt atrakcyjny. Warto włożyć trochę wysiłku w to, aby ciut go urozmaicić.
Niezmiernie istotne jest, aby język wypowiedzi dobrać odpowiednio do publiczności. Jeżeli na sali zgromadzeni są profesorowie, światłe umysły czy po prostu osoby dobrze znające się na konkretnym temacie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby używać fachowego i skomplikowanego języka. Jednak jeżeli grono słuchaczy jest mniej wymagające, to język prezentacji w takim przypadku również trzeba dostosować do ich oczekiwań.
Komunikacja werbalna i niewerbalna
Na całość prezentacji składają się dwa rodzaje komunikacji, a mianowicie komunikacja werbalna oraz niewerbalna. Elementy składowe tej pierwszej to zarówno treść samego komunikatu jak i sposób przedstawienia go chociażby poprzez modulację głosu.
Prowadzenie prezentacji z sukcesem możliwe będzie jednak przy zastosowaniu równoczesnym komunikacji niewerbalnej, czyli gestykulacji oraz mimiki twarzy. Zarówno komunikaty werbalne, jak i te niewerbalne powinny być dobrze wyważone - w taki sposób aby z jednej strony zaciekawić i zaintrygować słuchaczy, jednak by nie zaistniał przy tym przerost formy nad treścią.