Psychomanipulacja – czym jest i jak jest wykorzystywana w sprzedaży?

Psychomanipulacja polega na działaniach, które mają na celu wywarcie wpływu na drugą osobę. Opiera się ona na różnych reakcjach psychologicznych, które są doskonale znane w świecie sprzedaży. Najprościej mówiąc odpowiedni przekaz sprawia, że ludzie zachowują się tak a nie inaczej: w odniesieniu do sprzedaży chodzi o wzmocnienie chęci zakupu danego produktu.


    Psychomanipulacja polega na działaniach, które mają na celu wywarcie wpływu na drugą osobę. Opiera się ona na różnych reakcjach psychologicznych, które są doskonale znane w świecie sprzedaży.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

    Zapraszamy.

    Najprościej mówiąc odpowiedni przekaz sprawia, że ludzie zachowują się tak a nie inaczej: w odniesieniu do sprzedaży chodzi o wzmocnienie chęci zakupu danego produktu.

    Choć manipulacja wydaje nam się skrajnie negatywnie nacechowanym słowem, w rzeczywistości jest ona wykorzystywana każdego dnia. Idąc do zwykłego supermarketu narażeni jesteśmy na działanie różnych bodźców, które mają nas zachęcić do zakupu produktów.

    Oto kilka z nich:

    • większe wózki sprawiają, że czujemy chęć by chociaż trochę je zapełnić przed podejściem do kasy,
    • najczęściej kupujemy towary, które znajdują się mniej więcej na wysokości naszych oczu: to właśnie tam prezentowane są produkty stosunkowo drogie, produkowane przez znane marki,
    • produkty pierwszej potrzeby, takie jak zapalniczki, leki przeciwbólowe, gumy do życia, chusteczki czy drobne przekąski umiejscowione są przy kasie - często zapominamy o nich w trakcie zakupów, dodatkowo czekając w kolejce często dobieramy dodatkowe produkty,
    • dużą rolę ogrywają nasze zmysły: wzrok i słuch. W dużych sklepach możemy spotkać się z przyjemną muzyką i różnymi zapachami, które działają na naszą psychikę.


    Psychomanipulacja wykorzystywana jest również podczas sprzedaży bezpośredniej. Większość technik negocjacyjnych polega na doborze słów w taki sposób, by jak najbardziej wpłynąć na drugą stronę. Z psychomanipulacją mamy więc do czynienia na co dzień - używamy jej, ale również każdy z nas jest mniej lub bardziej podatny na konkretne metody wywierania wpływu.

    Z drugiej jednak strony nie możemy zapomnieć, że etyczny wymiar manipulacji ma również swoje granice. O ile możemy używać sugestii czy różnych bodźców zachęcających do zakupu, o tyle oszustwo lub przekazanie błędnych informacji sprawi, że klient z pewnością nie nawiąże z nami żadnej relacji i nie wróci do naszej firmy.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.