Rodzaje komunikacji i ich wpływ na odbiorcę

Komunikacja dzieli się na dwie duże grupy: werbalną i niewerbalną. To dwa elementy, które razem tworzą mowę, dzięki której nie tylko rozumiemy jasny przekaz słowny, ale również odczytujemy sarkazm, żarty czy emocje dużej strony.
3 lipca 2018
zdjęcie - Rodzaje komunikacji i ich wpływ na odbiorcę
 
Komunikacja dzieli się na dwie duże grupy: werbalną i niewerbalną. To dwa elementy, które razem tworzą mowę, dzięki której nie tylko rozumiemy jasny przekaz słowny, ale również odczytujemy sarkazm, żarty czy emocje dużej strony.

Podstawową częścią komunikacji jest oczywiście mowa werbalna. To ogół słów, który wypowiadamy, jednak nie polega ona jedynie na zrozumieniu przez drugą osobę, ale poprzez dobór słów, charakterystyczny slang czy stosowanie dodatków lingwistycznych możemy być odbierani jako członkowie specyficznej grupy.

Znacznie bardziej rozbudowana jest mowa niewerbalna - szacuje się, że to ona odpowiada za 70% wrażenia, jakie wywieramy na rozmówcach. Mowa niewerbalna składa się z kilku podstawowych części:
  • dźwięki paralingwistyczne i tonacja głosu (wokalizacja),
  • gestykulacja,
  • poza ciała,
  • mimika,
  • zachowanie dystansu lub dotyk.

Mowa niewerbalna odpowiada więc za całokształt, który sobą prezentujemy. To bardzo proste: jedno zdanie może być odczytywane na wiele sposobów, często nawet tych skrajnych, głównie poprzez zastosowanie wokalizacji lub odpowiedniej mimiki twarzy. Właśnie w ten sposób rozpoznajemy, czy nasz rozmówca żartuje, czy jest śmiertelnie poważny. W ten sposób wyczuwamy sarkazm czy ironię.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Co trzeba zrobić żeby bardziej wierzyć w swoje siły i kompetencje? Jak pozbyć się tremy? Jak być bardziej kreatywnym i innowacyjnym? Jak być wielozadaniowym? Zapraszamy do naszego działu szkoleń z efektywności osobistej np: szkolenie zarządzanie stresem, szkolenie komunikacja interpersonalna, szkolenie asertywność. Zapraszamy serdecznie do działu szkolenia sprzedażowe

Podobnie działa odczytywanie innych emocji: możemy z łatwością stwierdzić, czy problem o którym opowiada nam rozmówca jest dla niego błahy, czy bardzo istotni. Od mowy niewerbalnej zależy także pierwsze wrażenie, które wywieramy na naszych rozmówcach: drugą osobę oceniamy już po kilku sekundach rozmowy a stałe wrażenie wyrabiamy w ciągu paru minut.

Znajomość zasad mowy niewerbalnej warto znać: przydają się one szczególnie w sytuacjach formalnych i zawodowych. Dzięki nim możemy wyćwiczyć stałe pozy czy odpowiednią gestykulację, przez co będziemy postrzegani jako osoby bardziej profesjonalne, zaangażowane i godne zaufania.

Równocześnie umiejętności te mogą przydawać nam się każdego dnia w codziennym życiu i w niemal każdej sytuacji, w której mamy kontakt z drugim człowiekiem.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.