Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

Skuteczność działania w biznesie zależy od wielu różnych elementów. Obecnie często nie wystarcza sama teoretyczna wiedza z zakresu marketingu, aby sprzedawać towary lub usługi. Należy się nieustannie edukować na warsztatach praktycznych i szkoleniach, na których poruszane są różnorodne zagadnienia biznesowe.

8 kwietnia 2019
zdjęcie - Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

 Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

Skuteczność działania w biznesie zależy od wielu różnych elementów. Obecnie często nie wystarcza sama teoretyczna wiedza z zakresu marketingu, aby sprzedawać towary lub usługi. Należy się nieustannie edukować na warsztatach praktycznych i szkoleniach, na których poruszane są różnorodne zagadnienia biznesowe. Coraz częściej w nowoczesnych działaniach zwraca się uwagę na rolę zgranego i odpowiednio zmotywowanego zespołu oraz inne czynniki psychologiczne. Jednym z nich jest percepcja. Co to takiego i w jaki sposób można ją wykorzystać w marketingu firmy, aby poprawić jej wyniki? O tym opowiemy więcej w niniejszym artykule.

Czym w ogóle jest percepcja? Krótka definicja

Mianem percepcji, nazywanej inaczej postrzeganiem, określa się różnorakie procesy zmysłowe i interpretujące, które rejestrują przedmioty i wydarzenia w otaczającym nas świecie zewnętrznym. Jej zadaniem jest odbiór tych zjawisk za pomocą zmysłów, zrozumienie ich, identyfikacja, a także umiejętność konkretnego reagowania na bodźce z nimi związane.

Każdy z nas rodzi się z pewnymi predyspozycjami i określonymi możliwościami percepcyjnymi. Na przestrzeni życia, dzięki zdobywaniu wiedzy i doświadczeń rozwijamy i doskonalimy je, w sposób w pełni indywidualny.

Na proces postrzegania wpływa wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Przede wszystkim najważniejsza jest sprawność wszystkich narządów zmysłowych oraz jak najwyższa wrażliwość percepcyjna. Do czynników zewnętrznych zalicza się z kolei rodzaj informacji, które do nas docierają oraz przynależność kulturową, wpływającą w olbrzymim stopniu na to, jak postrzegamy rzeczywistość wokół.

Jak przebiega percepcja?

Poznawanie otoczenia wiąże się z trzema etapami. Pierwszym z nich jest odbiór bodźców i wrażeń ze środowiska zewnętrznego. Drugi to postrzeganie w najwęższym zakresie. Dopiero na drodze identyfikacji i analizy intelektualnej dochodzi do identyfikacji i rozpoznania poszczególnych zjawisk.

Przetwarzanie i interpretacja bodźców zewnętrznych może przebiegać w dwojaki sposób. Pierwszy z nich odbywa się od dołu do góry. Pojawia się on wówczas, gdy informacje od poszczególnych zmysłów trafiają do mózgu i na nich są oparte dalsze analizy sytuacji. Odmienny proces zachodzi, gdy postrzeganie odbywa się na skutek czerpania informacji z wcześniejszych doświadczeń, motywacji oraz na podstawie posiadanej wiedzy.

Znaczenie percepcji w biznesie

Marketing i promocja to dwa aspekty biznesu, które szczególnie intensywnie wykorzystują wyniki badań psychofizyków, zajmujących się postrzeganiem i jego wpływem na nasze życie. Dzięki tej dziedzinie można określać w jaki sposób konkretne produkty lub usługi są odbierane przez dane społeczeństwo. Specjaliści zwracają szczególną uwagę na aspekt emocjonalny oraz kulturowy działań.

Ma to bezpośredni wpływ na kształt reklam, które do nas trafiają. Muszą one od pierwszego spojrzenia wywoływać emocje bądź skojarzenia, dzięki czemu mają szansę być zapamiętane. Co szczególnie ważne, od samego początku reklama musi budować pozytywny wizerunek firmy. Skuteczna reklama powinna zostać zapamiętana. Jak tego dokonać? Można to osiągnąć nie tylko dzięki wysokiej częstotliwości jej wyświetlania, ale także poprzez przywoływanie konkretnych skojarzeń i utrwalanie przekazu (np. konkretny kolor związany z marką lub audiobranding, czyli np. dżingiel, który od pierwszej nuty nasunie nam myśl o konkretnej firmie).

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Szukasz dobrych szkoleń menedżerskich, sprzedażowych czy rozwoju osobistego? Zobacz:

Gamma - najlepsza firma szkoleniowa roku.

Dana reklama może również wpływać na zapamiętywanie znaku towarowego. Dzieje się tak na drodze kategoryzacji. Jest to proces poznawczy, sprawiający, że mając do czynienia z tylko jedną cechą spośród wielu danej kategorii, jesteśmy w stanie przypisać ją właśnie do niej. Może to dotyczyć zarówno ludzi, jak i przedmiotów, a dzięki temu bywa to wykorzystywane w biznesie. Np. jeśli w reklamie suszarki do włosów pojawi się znak towarowy firmy Electrolux, jesteśmy w stanie skojarzyć go z przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją również pralek, zmywarek, odkurzaczy itp.

Percepcja a emocje w biznesie

Warto również pamiętać, że wykorzystywanie mechanizmów emocjonalnych w marketingu, może prowadzić do manipulowania postępowaniem klienta. Ze względu na szereg docierających do każdego człowieka bodźców specjaliści od reklamy próbują zwrócić uwagę odbiorców w coraz bardziej zintensyfikowany sposób, niekiedy sięgając nawet do nieetycznych zachowań manipulacyjnych.

Naucz się kierować procesem percepcji w biznesie

Proces percepcji wpływa na wszystkie działania biznesowe – od rozmów biznesowych z klientem, po tworzenie skutecznych form reklamy. Dlatego tak ważne jest poznanie samego procesu oraz różnorakich technik, które wpływają na kształtowanie postrzegania. Można to osiągnąć uczęszczając na szkolenia i warsztaty na temat percepcji w biznesie. W ten sposób możemy poprawić swoją komunikatywność, zwiększyć konkurencyjność na rynku, a także tworzyć treści idealnie dopasowane do potrzeb konkretnego konsumenta.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.