Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

Skuteczność działania w biznesie zależy od wielu różnych elementów. Obecnie często nie wystarcza sama teoretyczna wiedza z zakresu marketingu, aby sprzedawać towary lub usługi. Należy się nieustannie edukować na warsztatach praktycznych i szkoleniach, na których poruszane są różnorodne zagadnienia biznesowe.

Gamma - Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

 
Rola percepcji w budowaniu marketingu przedsiębiorstwa

Skuteczność działania w biznesie zależy od wielu różnych elementów. Obecnie często nie wystarcza sama teoretyczna wiedza z zakresu marketingu, aby sprzedawać towary lub usługi. Należy się nieustannie edukować na warsztatach praktycznych i szkoleniach, na których poruszane są różnorodne zagadnienia biznesowe. Coraz częściej w nowoczesnych działaniach zwraca się uwagę na rolę zgranego i odpowiednio zmotywowanego zespołu oraz inne czynniki psychologiczne. Jednym z nich jest percepcja. Co to takiego i w jaki sposób można ją wykorzystać w marketingu firmy, aby poprawić jej wyniki? O tym opowiemy więcej w niniejszym artykule.

Czym w ogóle jest percepcja? Krótka definicja

Mianem percepcji, nazywanej inaczej postrzeganiem, określa się różnorakie procesy zmysłowe i interpretujące, które rejestrują przedmioty i wydarzenia w otaczającym nas świecie zewnętrznym. Jej zadaniem jest odbiór tych zjawisk za pomocą zmysłów, zrozumienie ich, identyfikacja, a także umiejętność konkretnego reagowania na bodźce z nimi związane.

Każdy z nas rodzi się z pewnymi predyspozycjami i określonymi możliwościami percepcyjnymi. Na przestrzeni życia, dzięki zdobywaniu wiedzy i doświadczeń rozwijamy i doskonalimy je, w sposób w pełni indywidualny.

Na proces postrzegania wpływa wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Przede wszystkim najważniejsza jest sprawność wszystkich narządów zmysłowych oraz jak najwyższa wrażliwość percepcyjna. Do czynników zewnętrznych zalicza się z kolei rodzaj informacji, które do nas docierają oraz przynależność kulturową, wpływającą w olbrzymim stopniu na to, jak postrzegamy rzeczywistość wokół.

Jak przebiega percepcja?

Poznawanie otoczenia wiąże się z trzema etapami. Pierwszym z nich jest odbiór bodźców i wrażeń ze środowiska zewnętrznego. Drugi to postrzeganie w najwęższym zakresie. Dopiero na drodze identyfikacji i analizy intelektualnej dochodzi do identyfikacji i rozpoznania poszczególnych zjawisk.

Przetwarzanie i interpretacja bodźców zewnętrznych może przebiegać w dwojaki sposób. Pierwszy z nich odbywa się od dołu do góry. Pojawia się on wówczas, gdy informacje od poszczególnych zmysłów trafiają do mózgu i na nich są oparte dalsze analizy sytuacji. Odmienny proces zachodzi, gdy postrzeganie odbywa się na skutek czerpania informacji z wcześniejszych doświadczeń, motywacji oraz na podstawie posiadanej wiedzy.

Znaczenie percepcji w biznesie

Marketing i promocja to dwa aspekty biznesu, które szczególnie intensywnie wykorzystują wyniki badań psychofizyków, zajmujących się postrzeganiem i jego wpływem na nasze życie. Dzięki tej dziedzinie można określać w jaki sposób konkretne produkty lub usługi są odbierane przez dane społeczeństwo. Specjaliści zwracają szczególną uwagę na aspekt emocjonalny oraz kulturowy działań.

Ma to bezpośredni wpływ na kształt reklam, które do nas trafiają. Muszą one od pierwszego spojrzenia wywoływać emocje bądź skojarzenia, dzięki czemu mają szansę być zapamiętane. Co szczególnie ważne, od samego początku reklama musi budować pozytywny wizerunek firmy. Skuteczna reklama powinna zostać zapamiętana. Jak tego dokonać? Można to osiągnąć nie tylko dzięki wysokiej częstotliwości jej wyświetlania, ale także poprzez przywoływanie konkretnych skojarzeń i utrwalanie przekazu (np. konkretny kolor związany z marką lub audiobranding, czyli np. dżingiel, który od pierwszej nuty nasunie nam myśl o konkretnej firmie).

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Szukasz dobrych szkoleń menedżerskich, sprzedażowych czy rozwoju osobistego? Zobacz:

Gamma - najlepsza firma szkoleniowa roku.

Dana reklama może również wpływać na zapamiętywanie znaku towarowego. Dzieje się tak na drodze kategoryzacji. Jest to proces poznawczy, sprawiający, że mając do czynienia z tylko jedną cechą spośród wielu danej kategorii, jesteśmy w stanie przypisać ją właśnie do niej. Może to dotyczyć zarówno ludzi, jak i przedmiotów, a dzięki temu bywa to wykorzystywane w biznesie. Np. jeśli w reklamie suszarki do włosów pojawi się znak towarowy firmy Electrolux, jesteśmy w stanie skojarzyć go z przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją również pralek, zmywarek, odkurzaczy itp.

Percepcja a emocje w biznesie

Warto również pamiętać, że wykorzystywanie mechanizmów emocjonalnych w marketingu, może prowadzić do manipulowania postępowaniem klienta. Ze względu na szereg docierających do każdego człowieka bodźców specjaliści od reklamy próbują zwrócić uwagę odbiorców w coraz bardziej zintensyfikowany sposób, niekiedy sięgając nawet do nieetycznych zachowań manipulacyjnych.

Naucz się kierować procesem percepcji w biznesie

Proces percepcji wpływa na wszystkie działania biznesowe – od rozmów biznesowych z klientem, po tworzenie skutecznych form reklamy. Dlatego tak ważne jest poznanie samego procesu oraz różnorakich technik, które wpływają na kształtowanie postrzegania. Można to osiągnąć uczęszczając na szkolenia i warsztaty na temat percepcji w biznesie. W ten sposób możemy poprawić swoją komunikatywność, zwiększyć konkurencyjność na rynku, a także tworzyć treści idealnie dopasowane do potrzeb konkretnego konsumenta.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.