Rola umiejętności miękkich wśród pracowników
Umiejętności miękkie cenione są na wielu stanowiskach. Odgrywają dużą rolę w wypełnianiu obowiązków, które związane są z kontaktem z innymi ludźmi - zarówno w zawodach powiązanych z biznesem, jak i choćby w takich branżach jak edukacja, administracja czy reklama. Od umiejętności miękkich zależy efektywne wypełnianie swoich obowiązków, zachowanie właściwych stosunków z innymi ludźmi oraz zarządzanie grupą pracowników.
Umiejętności miękkie - przykłady
Umiejętności miękkie można podzielić na kilka grup, z których każda pełni ważną rolę w naszym życiu zawodowym. Przykładem takiej grupy są umiejętności osobiste, do których należą wszelkie cechy osobowościowe, które pozytywnie wpływają na naszą pracę, takie jak empatia, pewność siebie, elastyczność, odpowiedzialność czy umiejętność pracy pod presją czasu. Nieco odmienną grupę stanowią umiejętności interpersonalne, które dotyczą utrzymania relacji z innymi ludźmi.
Przykładami kompetencji interpersonalnych są:
- zdolności komunikacyjne, negocjacyjne i mediatorskie,
- umiejętność motywowania podwładnych i współpracowników,
- wzbudzanie zaufania,
- umiejętność pracy w zespole,
- zdolności przywódcze,
- pozytywne nastawienie do innych osób (klientów, kierownictwa, współpracowników.
Rola kompetencji osobistych w pracy
Jeszcze kilka lat temu kompetencje osobiste były zdecydowanie mniej cenione wśród potencjalnych pracowników niż wiedza i praktyczne umiejętności zawodowe. Dziś coraz więcej pracodawców wychodzi z założenia, że przygotowanie praktyczne do pracy na wielu stanowiskach jest zdecydowanie prostsze od rozwijania osobistych umiejętności podwładnych. Choć istnieje wiele branży, w których wykształcenie odgrywa kluczową rolę (a często jest nawet prawnie zdefiniowane), niektóre zawody - takie jak sprzedaż czy obsługa klienta - opiera się przede wszystkim na wybranych cechach charakteru. Pozwalają one na lepsze wypełnianie obowiązków, zaangażowanie w funkcjonowanie firmy oraz czerpanie radości z pracy. Oznacza to, że do podjęcia pracy wystarczy zaledwie niewielkie rozeznanie się w obszarze danej branży oraz wykorzystanie szkoleń firmowych do podniesienia wiedzy, niezbędne jest za to posiadanie odpowiednich umiejętności miękkich, które pozwalają na osiągnięcie sukcesu.
Kompetencje miękkie w procesie rekrutacji
Kompetencje twarde, czyli wszelka wiedza, która umożliwia podjęcie pracy, jest wyjątkowo prosta do sprawdzenia. Rekruterzy często wymagają potwierdzenia wykształcenia lub dokonują selekcji poprzez prowadzenie testów wstępnych (np. ze znajomości zagadnień prawnych). Często wykorzystuje się także wewnętrzne testy językowe w formie pisemnej lub ustnej. Nieco trudniej jednak określić poziom kompetencji miękkich, które z natury są niemierzalne przez większość egzaminów. Z pomocą rekruterom przychodzą narzędzia psychologiczne i coachingowe: odgrywanie scenek, zadawanie skomplikowanych pytań, postawienie kandydata w sytuacji potencjalnie stresującej. Jednak aby ocena była jak najbardziej trafna, rekruter powinien być osobą doświadczoną i możliwie najbardziej obiektywną.
Jak poprawiać umiejętności miękkie?
Kompetencje miękkie szkoli się każdego dnia: zarówno poprzez pracę w zawodzie, jak i w trakcie życia osobistego. W końcu nie tylko w pracy dotykają nas sytuacje stresowe lub takie, które wymagają kontaktu z innymi ludźmi. Z pomocą przychodzą także kursy i szkolenia miękkie, które mają na celu poprawić nasze reakcje na wystąpienie konkretnych sytuacji. Na rynku edukacyjnym znajdziemy więc zarówno krótkie szkolenia dotyczące wybranego tematu (np. szkolenia z negocjacji biznesowych), jak i kompleksowe szkolenia personalne, które pomagają w kontaktach międzyludzkich czy pracy zespołowej.
Rozwijanie umiejętności miękkich jest niezwykle ważne zarówno z punktu widzenia życia zawodowego, jak i osobistego. Ciągła praca nad własnym charakterem sprawia, że stajemy się bardziej efektywni, zmobilizowani do działania oraz osiągania konkretnych celów. Bez względu na to, czy marzy nam się kolejny awans w pracy, czy dopiero stajemy przed wyborem naszej zawodowej, z pewnością to właśnie rozwijanie kompetencji miękkich jest jednym z kluczy do sukcesu.