Rozmowa handlowa powinna zawierać w sobie kilka podstawowych elementów niezbędnych w skutecznej sprzedaży. Skrypt rozmowy to nic innego jak plan rozmowy jaką zamierza się wykonać. Spisanie tego planu pozwoli na wykorzystanie wszystkich elementów, które wcześniej przygotowaliśmy w głowie. Najczęściej skrypt rozmowy wykorzystuje się podczas rozmowy telefonicznej z klientem. Bywa natomiast równie pomocny podczas bezpośrednich spotkań. Skrypt można uznać za swego rodzaju ściągę, która pozwala zapobiec pojawianiu się luk w pamięci, niepotrzebnej ciszy czy przerywników.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W sprzedaży bardzo ważne są: koncentracja na kliencie i budowanie z nim relacji, elastyczność w rozmowie, szybkie podnoszenie się po porażce, umiejętność sprostania sytuacjom nieoczekiwanym i trudnym. Zdobądź kluczowe kompetencje niezbędne w profesjonalnej sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą szkoleń dla handlowców. Zobacz również: szkolenie z negocjacji, szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta.
Oczywiście istnieją sprzedawcy i handlowcy, którzy mają wrodzoną łatwość w nawiązywaniu kontaktów handlowych i nie potrzebują przygotowywać wcześniej skryptu. Jeśli jednak dana osoba nie jest jeszcze pewna swoich umiejętności lepiej, by przygotowała się na rozmowę z klientem wcześniej. Spisany scenariusz rozmowy pozwala na wykorzystanie wszystkich elementów, których chcielibyśmy użyć podczas rozmowy z klientem, a które mogą wypaść nam z głowy podczas tej rozmowy. Skrypt rozmowy handlowej może być bardzo szczegółowy lub zawierać tylko podstawowe informacje. Szczegółowy skrypt sprawdzi się dla osób początkujących, które stresują się podczas kontaktu z klientem. Ogólny schemat rozmowy handlowej lepiej sprawdzi się w przypadku osób bardziej doświadczonych, którym wystarczy rozpisanie samego wstępu i wypisanie głównych argumentów sprzedażowych. Pierwszym, ważnym elementem w tworzeniu schematu rozmowy handlowej jest przedstawienie celu, jaki chcemy osiągnąć.
Najczęściej w handlu celem rozmowy jest sprzedaż, ale może to być również chęć umówienia się na spotkanie lub zebranie danych do kontaktu. Po wpisaniu celu rozmowy możemy przystąpić do tworzenia schematu. Najlepiej skrypt podzielić na wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Warto również pamiętać, by nie trzymać się ściśle schematu. Podczas rozmowy klient może zachowywać się różnie, a dobry sprzedawca potrafi dostosować się do każdej sytuacji. Podczas tworzenia pierwszych skryptów warto skonsultować się z bardziej doświadczonym handlowcem, by wspólnie wyeliminować niepotrzebne błędy.