Skuteczna komunikacja w zespole
Współczesne prawa rynku bywają bezlitosne. Nawet jeśli przedsiębiorstwo ma do zaoferowania produkt wysokiej jakości i unikatowy w porównaniu do swojej rynkowej konkurencji, a pracownicy są ludźmi kreatywnymi o bardzo dużej wiedzy, to jednak niestety w większości przypadków, jeśli w takiej firmie zabraknie odpowiedniej otwartości i zaufania, osiągnięcie przewagi nad konkurencją może być bardzo trudne, jeśli wręcz nawet niemożliwe (oczywiście chodzi tu o stałą przewagę nad konkurencją, a nie tylko chwilowe przebłyski sukcesu).
Jeżeli pracujący w przedsiębiorstwie zespół pogrąży się w wewnętrznej walce o wpływy, zapominając przy tym o tym, jak czasem zgubny bywa brak konstruktywnej krytyki i umiejętności wypracowania konsensusu, wówczas szanse na osiągnięcie spektakularnego i długotrwałego sukcesu może być niezwykle trudne do osiągnięcia dlatego, że zespół pogrążony we własnych konfliktach i dążeniach nie bezie w stanie wystarczająco poświecić się sprawom przedsiębiorstwa.
W dużej cześci przypadków taka sytuacja jest wynikiem długotrwałych zaniechań liderów, którzy często sądzą, że sprawy rozwiążą się same (co oczywiście jest myśleniem błędnym i jak się okazuje zgubnym w wielu przypadkach).
Dużym problemem (co wiąże się między innymi z niewłaściwą komunikacją w zespole) jest brak jasności co do obowiązujących zasad i reguł, przez co pracownicy nie wiedzą, jakie zachowania będą nagradzane a jakie nie będą akceptowane. Nie zostały im jasno i czytelnie przekazane jakiekolwiek wzorce zachowań, zarówno tych pożądanych jak i niepożądanych w strukturze danego przedsiębiorstwa.
Błędy w komunikacji nie rzadko doprowadzają również do wielu sytuacji, w których z różnych przyczyn lider nadzorujący prace zespołu z nie do końca wyjaśnionych i logicznych przyczyn unikają rozwiązywania istotnych dla zespołu spraw i problemów.
To bardzo często powoduje napięcia w zespole oraz snucie domysłów oraz dużej ilości plotek (często nieprawdziwych), co ma negatywny w[pływ na atmosferę panującą w zespole (co z kolei negatywnie odbija się na skuteczności i efektywności pracy zdecydowanej większości pracowników.
Nieskuteczna komunikacja w konsekwencji zawsze prowadzi do zaniku komunikacji bezpośredniej. Wówczas na porządku dziennym są sytuacje, w których pracownicy rozmawiają o kimś z zespołu bez jego uczestnictwa. Taka sytuacja wyzwala mnóstwo negatywnych emocji, które z całą pewnością nie wpływają dobrze na jakąkolwiek zespołową komunikację, która i tak w tym przypadku stoi już na dość kiepskim poziomie.
Między innymi tu, ale także i w innych przypadkach wychodzą zaniedbania liderów, którzy w odpowiednim momencie nie chcieli bądź też nie byli w stanie zadbać w odpowiedni sposób o czytelną komunikacje pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu.
W sytuacji, w których lider nie ma zaufania do swoich pracowników, ani też wśród nich nie cieszy się zbytnim zaufaniem, wówczas współpraca, przynajmniej taka, która ma przynosić sukcesy i możliwie jak największe korzyści. Prawda w tym przypadku wygląda tak, że prędzej czy później zespół się rozpadnie lub lider zostanie zmieniony (co z pewnością z punktu widzenia zespołu jest zdecydowanie bardziej korzystne niż jego ostateczne rozwiązanie). Zdobywanie zaufania z całą pewnością nie jest zadaniem prostym i najbardziej oczywistym do wykonania.
Można jednak to osiągnąć przede wszystkim, jeśli pamięta się o następujących zasadach:
- zasady panujące w zespole są jasne i zrozumiałe dla wszystkich, wchodzących w skład zespołu,
- zawsze, gdy z zespole pojawiają się niejasności i nieporozumienia, powinny zostać jak najszybciej rozwiązane, aby nikt nie miał miejsca na snucie nikomu w tym przypadku nie potrzebnych domysłów,
- każdy z pracowników powinien wiedzieć o tym, że bez obaw i strachu może wyrażać zarówno swoje obawy jak i potrzeby, aby ich punkt widzenia został lepiej zrozumiany (dotyczy tylko nie tylko przełożonych),
- lider powinien dołożyć wszelkich starać do tego, aby zapoznać się z czynnikami które zarówno motywują, jak i demotywują podległy mu zespół do dalszej bardziej wytężonej pracy.