Skuteczność w sprzedaży bezpośredniej jest umiejętnością bardzo przydatną i wysoko cenioną przez wielu pracodawców - aby ją zdobyć, wiele osób wybiera się na specjalne szkolenia sprzedażowe, na których można zdobyć tego typu, niezbędną wiedzę.
Czy sprzedaż bezpośrednia kojarzy się konsumentom dobrze? Na ogół... nie. Kupujący kojarzą sprzedaż bezpośrednią z sytuacją, w której nachalny sprzedawca usiłuje klientowi wcisnąć kiepskiej jakości, nikomu do niczego niepotrzebny produkt w wysokiej cenie. Choć jeszcze jakiś czas temu takie sytuacje faktycznie zdarzały się dość często, dziś pojęcie o sprzedaży bezpośredniej powoli, lecz nieuchronnie ulega zmianie. Ci, którzy chcą w efektywny sposób prowadzić sprzedaż bezpośrednią, muszą nie tylko posiadać odpowiednią wiedzę, ale także umieć wykorzystać ją w praktyce.
Przede wszystkim - sprzedawca musi być przekonany, że produkt lub usługa, którą sprzedaje, faktycznie jest najwyższej jakości, doskonała i warto w nią zainwestować (lub też powinien przynajmniej sprawiać wrażenie tego, że taka jest jego opinia). Osoba, która sprzedaje coś, co sama uważa za kiepskie, nie jest przecież zbytnio wiarygodna. Entuzjazm sprzedawcy często udziela się kupującym. I odwrotnie - jeśli sprzedawca jest znudzony i zniechęcony, klient prawdopodobnie nie kupi nic.
Dobry sprzedawca bezpośredni powinien również wiedzieć, w jaki sposób radzić sobie z obiekcjami klientów. Wbrew pozorom - nie wolno ich zbywać ani ignorować! Na wszystkie wątpliwości należy udzielać wyczerpującej odpowiedzi - takiej, która nie pozostawi najmniejszych obiekcji co do tego, iż wątpliwości te są zupełnie nieuzasadnione. Sprzedawca powinien także umieć nakłonić klienta do złożenia zamówienia. Powinien robić to skutecznie, ale jednocześnie nienachalnie - klient nie może czuć się do czegokolwiek zmuszany, ponieważ prawdopodobnie zrezygnuje wtedy z jakichkolwiek zakupów.
Zrozumienie potrzeb klienta jest kluczem do sukcesu. Trudno jest się tego nauczyć - przychodzi to wraz z doświadczeniem. Dobry sprzedawca wie, jakie pytanie zadać klientowi, lub o jakich zaletach danego produktu opowiedzieć, aby zachęcić klienta do zakupu. Zadowoleni klienci często wracają - warto o tym pamiętać i nie dawać im powodów do niezadowolenia.