Stres w pracy - jak z nim walczyć?
Stres to wróg każdego pracownika. Bez względu na to z jak dużą odpowiedzialnością łączy się stanowisko, brak umiejętności radzenia sobie ze stresem może powodować znaczne pogorszenie wyników pracy. Dotyczy to przede wszystkim menedżerów, kierowników i właścicieli firm – to właśnie oni szczególnie dotkliwie mogą odczuwać napięcie oraz przenosić swoje odczucia na życie rodzinne i osobiste.
Stres – czym jest?
Stres to naturalna reakcja organizmu, która przez tysiące lat umożliwiała nam przetrwanie. Stresowa reakcja organizmu powoduje szybsze bicie serca, które pompuje więcej krwi do kończyn – niegdyś przydatna cecha, która ratowała nam życie, dziś częściej zbędny relikt przeszłości, który może uprzykrzyć życie wielu osobom. Do najbardziej popularnych reakcji organizmu na stres zaliczyć możemy m. in. nadmierną potliwość dłoni, szybsze bicie serca, niemożność wypowiedzenia logicznych zdań czy ogromną chęć ucieczki z danego miejsca. Długotrwały stres może wyjątkowo niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie i powodować problemy układu sercowo-naczyniowego, przewlekłą bezsenność, a nawet nowotwory.
Stres związany z komunikacją interpersonalną
Nie istnieje uniwersalny sposób radzenia sobie ze stresem, który sprawdzi się u każdego. Jeśli nasze problemy wynikają ze strachu (np. strach przed wystąpieniami publicznymi przed dużą grupą osób) lub nieśmiałości, możemy zdecydować się na kurs komunikacji interpersonalnej, który kompleksowo rozwinie nasze zdolności miękkie. Dzięki temu nauczymy się sposobów komunikacji, które przestaną nam sprawiać problemy w praktyce. Szkolenie z komunikacji może być przydatne przede wszystkim u osób, które stres odczuwają podczas rozmów z innymi osobami – wyżej postawionymi lub nieznajomymi. Jeśli chodzi o szkolenia, komunikacja jest ćwiczona w praktyce: na warsztatach staniemy przed wyzwaniami oraz nauczymy się jak sobie z nimi radzić.
Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?
Stres możemy odczuwać także w sytuacjach, które nie dotyczą kontaktu z innymi osobami. Reakcje stresowe organizmu możemy czuć w momencie dużego nawału pracy czy zbliżającego się terminu oddania ważnego projektu. Tu także warto nauczyć się technik, które pomogą nam wyeliminować najgorsze reakcje stresowe. Jeśli zdecydujemy się na dobry kurs lub szkolenie stres w pracy możemy nawet zacząć odbierać jako pozytywny motywator do działania. Tego typu warsztaty pozwalają na zrozumienie istoty reakcji naszego organizmu oraz przekierowanie ich w taki sposób, by nie stanowiły ograniczenia, a swoisty „napęd”.
Walka ze stresem – praktyczne wskazówki
Nie tylko szkolenia pomagają nam w walce ze stresem w sytuacjach biznesowych. Wypoczęty i dobrze odżywiony organizm radzi sobie ze stresem znacznie lepiej. Z pewnością warte poznania są także różne techniki relaksacyjne: krótka medytacja czy ćwiczenia fizyczne przed ważną prezentacją dadzą lepszy efekt, niż całonocne zadręczanie się trudną sytuacją. Jeśli chodzi o szkolenie, radzenie sobie ze stresem umożliwi również kurs z przemówień publicznych czy sztuki prezentacji. Nie zapominajmy też o odpowiednim przygotowaniu: znacznie mniejszy stres odczuwamy w momencie, gdy temat prezentacji, spotkania biznesowego czy negocjacji jest nam doskonale znany i sami czujemy się specjalistami w obszarze poruszanych zagadnień.
Walka ze stresem powinna obejmować wiele różnych aspektów. Musimy kompleksowo zadbać o nasze zdrowie: odpowiednia dawka snu, zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna sprawią, że możemy w dużym stopniu ograniczyć reakcje naszego organizmu na sytuacje stresowe. Powinniśmy także znaleźć nasz własny sposób na relaks w momencie, w którym zaczynamy odczuwać stres. Naukę radzenia sobie ze stresem uzupełnią różnego rodzaju szkolenia z zakresu rozwoju osobistego i wzmacniania umiejętności interpersonalnych. Aż wreszcie odpowiednie przygotowanie do konkretnej sytuacji pozwoli nam poczuć się pewnie oraz sprawi, że unikniemy nieprzyjemnych reakcji organizmu, które mogą popsuć wrażenie, jakie wywrzemy na naszych odbiorcach.