Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: informacje ogólne

W sytuacjach konfliktowych ludzie zachowują się w różny sposób. Zachowania te zgodnie z typologią K. Thomas, można podzielić na pięć stylów reakcji:

Gamma - Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: informacje ogólne
    • Unikanie
    • Uleganie
    • Rywalizacja
    • Kompromis
    • Współpraca

    Analizując poszczególne style już na pierwszy rzut oka widać, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, aby rozwiązać spór i to jest już wskazówka, jakie zachowania
    i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie
    z konfliktem jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.

    W konflikcie bardzo często mamy do czynienia z przeplataniem się tych stylów np.: człowiek nastawiony na kompromis będzie dążył do podzielenia dóbr w celu rozwiązania konfliktu, jeśli spotka na swojej drodze  osobę rywalizującą, w efekcie podejmie walkę w obawie przed zbyt dużą stratą. Nasz styl reakcji w sytuacjach konfliktowych  zależy od tego z kim spotykamy się w konflikcie oraz jaka jest dynamika sytuacji. Zazwyczaj jednak charakteryzuje nas jeden, dominujący styl reakcji, który uwarunkowany jest naszą osobowością, doświadczeniami związanymi z sytuacjami konfliktowymi. Ta wiodąca strategia reakcji w konflikcie uruchomiana jest najczęściej natomiast w sytuacjach, kiedy nie przynosi pożądanego rezultatu może być zastępowana przez inne.

    Trudno jest określić, który styl reakcji w konflikcie jest najlepszy z tego względu, że mamy do uczynnienia z różnymi osobami i sytuacjami. Najlepszym rozwiązaniem jest elastyczność
    i dopasowanie swojej reakcji do specyfiki konfliktu. Wybór strategii reakcji bardzo często jest spontaniczny i intuicyjny. Nie poprzedza go solidna analiza, ani ocena sytuacji. Poza tym wybór strategii w dużej mierze podyktowany jest powtarzalnością tzn. jeśli zazwyczaj unikamy konfliktów to istnieje małe prawdopodobieństwo, że w kolejnej sytuacji konfliktowej zareagujemy w sposób charakterystyczny dla stylu rywalizującego. Większość ludzi twierdzi, że najlepiej współpracować w konflikcie. Jednak, kiedy pojawia się rzeczywisty problem,  bardzo rzadko wszystkie strony konfliktu nastawione są na współpracę z różnych wzglądów. Wybór strategii działania w sytuacjach konfliktowych będzie również uzależniony od tego, czy bardziej zależy nam na relacjach międzyludzkich, czy na osiągnięciu obranego celu. Zazwyczaj chcemy pogodzić te dwa obszary, co nie jest łatwym zadaniem.

     

    Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze szkolenia menadżerskie: i szkolenia sprzedażowe: Zapraszamy serdecznie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza