Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: informacje ogólne

W sytuacjach konfliktowych ludzie zachowują się w różny sposób. Zachowania te zgodnie z typologią K. Thomas, można podzielić na pięć stylów reakcji:

26 maja 2017
zdjęcie - Style reakcji w sytuacjach konfliktowych: informacje ogólne
  • Unikanie
  • Uleganie
  • Rywalizacja
  • Kompromis
  • Współpraca

Analizując poszczególne style już na pierwszy rzut oka widać, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, aby rozwiązać spór i to jest już wskazówka, jakie zachowania
i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie
z konfliktem jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.

W konflikcie bardzo często mamy do czynienia z przeplataniem się tych stylów np.: człowiek nastawiony na kompromis będzie dążył do podzielenia dóbr w celu rozwiązania konfliktu, jeśli spotka na swojej drodze  osobę rywalizującą, w efekcie podejmie walkę w obawie przed zbyt dużą stratą. Nasz styl reakcji w sytuacjach konfliktowych  zależy od tego z kim spotykamy się w konflikcie oraz jaka jest dynamika sytuacji. Zazwyczaj jednak charakteryzuje nas jeden, dominujący styl reakcji, który uwarunkowany jest naszą osobowością, doświadczeniami związanymi z sytuacjami konfliktowymi. Ta wiodąca strategia reakcji w konflikcie uruchomiana jest najczęściej natomiast w sytuacjach, kiedy nie przynosi pożądanego rezultatu może być zastępowana przez inne.

Trudno jest określić, który styl reakcji w konflikcie jest najlepszy z tego względu, że mamy do uczynnienia z różnymi osobami i sytuacjami. Najlepszym rozwiązaniem jest elastyczność
i dopasowanie swojej reakcji do specyfiki konfliktu. Wybór strategii reakcji bardzo często jest spontaniczny i intuicyjny. Nie poprzedza go solidna analiza, ani ocena sytuacji. Poza tym wybór strategii w dużej mierze podyktowany jest powtarzalnością tzn. jeśli zazwyczaj unikamy konfliktów to istnieje małe prawdopodobieństwo, że w kolejnej sytuacji konfliktowej zareagujemy w sposób charakterystyczny dla stylu rywalizującego. Większość ludzi twierdzi, że najlepiej współpracować w konflikcie. Jednak, kiedy pojawia się rzeczywisty problem,  bardzo rzadko wszystkie strony konfliktu nastawione są na współpracę z różnych wzglądów. Wybór strategii działania w sytuacjach konfliktowych będzie również uzależniony od tego, czy bardziej zależy nam na relacjach międzyludzkich, czy na osiągnięciu obranego celu. Zazwyczaj chcemy pogodzić te dwa obszary, co nie jest łatwym zadaniem.

 

Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze szkolenia menadżerskie: i szkolenia sprzedażowe: Zapraszamy serdecznie.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.