- Unikanie
- Uleganie
- Rywalizacja
- Kompromis
- Współpraca
Analizując poszczególne style już na pierwszy rzut oka widać, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, aby rozwiązać spór i to jest już wskazówka, jakie zachowania
i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie
z konfliktem jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.
W konflikcie bardzo często mamy do czynienia z przeplataniem się tych stylów np.: człowiek nastawiony na kompromis będzie dążył do podzielenia dóbr w celu rozwiązania konfliktu, jeśli spotka na swojej drodze osobę rywalizującą, w efekcie podejmie walkę w obawie przed zbyt dużą stratą. Nasz styl reakcji w sytuacjach konfliktowych zależy od tego z kim spotykamy się w konflikcie oraz jaka jest dynamika sytuacji. Zazwyczaj jednak charakteryzuje nas jeden, dominujący styl reakcji, który uwarunkowany jest naszą osobowością, doświadczeniami związanymi z sytuacjami konfliktowymi. Ta wiodąca strategia reakcji w konflikcie uruchomiana jest najczęściej natomiast w sytuacjach, kiedy nie przynosi pożądanego rezultatu może być zastępowana przez inne.
Trudno jest określić, który styl reakcji w konflikcie jest najlepszy z tego względu, że mamy do uczynnienia z różnymi osobami i sytuacjami. Najlepszym rozwiązaniem jest elastyczność
i dopasowanie swojej reakcji do specyfiki konfliktu. Wybór strategii reakcji bardzo często jest spontaniczny i intuicyjny. Nie poprzedza go solidna analiza, ani ocena sytuacji. Poza tym wybór strategii w dużej mierze podyktowany jest powtarzalnością tzn. jeśli zazwyczaj unikamy konfliktów to istnieje małe prawdopodobieństwo, że w kolejnej sytuacji konfliktowej zareagujemy w sposób charakterystyczny dla stylu rywalizującego. Większość ludzi twierdzi, że najlepiej współpracować w konflikcie. Jednak, kiedy pojawia się rzeczywisty problem, bardzo rzadko wszystkie strony konfliktu nastawione są na współpracę z różnych wzglądów. Wybór strategii działania w sytuacjach konfliktowych będzie również uzależniony od tego, czy bardziej zależy nam na relacjach międzyludzkich, czy na osiągnięciu obranego celu. Zazwyczaj chcemy pogodzić te dwa obszary, co nie jest łatwym zadaniem.
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.