Jak wprowadzić w organizacji system zarządzania konfliktem?

Sytuacje konfliktowe pojawiają się w życiu codziennym niemal na każdym kroku. Spotkać się z nimi można zarówno w środowisku rodzinnym, jak i w pracy. Przeważnie w domu, każdy rozwiązuje zaistniały konflikt na własną rękę.

28 maja 2019
zdjęcie - Jak wprowadzić w organizacji system zarządzania konfliktem?

 Jak wprowadzić w organizacji system zarządzania konfliktem?

Sytuacje konfliktowe pojawiają się w życiu codziennym niemal na każdym kroku. Spotkać się z nimi można zarówno w środowisku rodzinnym, jak i w pracy. Przeważnie w domu, każdy rozwiązuje zaistniały konflikt na własną rękę. Jest to o tyle prostsze, że ludzie bardzo dobrze się znają i występuje między nimi więź emocjonalna. Zupełnie inaczej jest w środowisku pracy. W tym przypadku często, aby rozwiązać konflikt konieczne staje się zaangażowanie osoby trzeciej. Jest to zazwyczaj ktoś z kadry zarządzającej.

Jak rozpoznać w porę zbliżający się konflikt?

W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie ogólne, co to w zasadzie oznacza - zarządzanie konfliktem? Ogólnie przyjęta definicja tego pojęcia mówi o tym, że zarządzanie konfliktem, to zespół różnych działań i czynności ukierunkowany na to, aby w jak najkrótszym czasie wyciszyć konflikt, lub też ukierunkować jego skutki w taki sposób, aby przyniosły korzyści dla zespołu pracowników. Doświadczony manager powinien być na bieżąco z tym jaka atmosfera panuje w danym zespole. Musi mieć on wszystko pod kontrolną, dzięki temu w porę będzie w stanie zauważyć rosnące napięcie i zbliżający się konflikt. Szereg szkoleń, w tym współpraca w zespole szkolenie, z pewnością ułatwi wykrywanie potencjalnych zagrożeń konfliktowych i szybką ich eliminację.

Dlaczego powstają konflikty?

Konflikt powstaje w sytuacji, gdy ludzie mają odmienne cele lub sposoby ich realizacji. W firmie można wyróżnić konflikty poziome, pomiędzy pracownikami tego samego szczebla i konflikty pionowe, występujące pomiędzy pracownikami a szefostwem. Konflikty mogą dotyczyć rozmaitych kwestii. Jeżeli chodzi o sytuacje konfliktowe pomiędzy szefem a pracownikami to najczęstszymi powodami są kwestia wynagrodzenia, zakres obowiązków czy sposób ich wykonania. W przypadku konfliktów poziomych w grę wchodzą kompetencje czy błędy komunikacyjne. Ogromny wpływ na powstawanie sytuacji konfliktowych ma fakt, że w każdym zespole pracowników występują osoby o odmiennych charakterach, co sprzyja konfliktom.

Jak zarządzać pracownikami?

Sprawny manager, który doskonale zarządza swoimi pracownikami musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim musi to być osoba posiadająca odpowiednią wiedzę i kwalifikacje, które można zdobyć chociażby odbywając studia kierunkowe. Ponadto konieczne jest doświadczenie, które można zdobyć jedynie przez odpowiednią praktykę. Manager z bogatym doświadczeniem, to pracownik na miarę złota. Osoba taka może liczyć na dobrze płatną pracę. Aby stać się atrakcyjnym pracownikiem warto brać udział w szkoleniach podnoszących kompetencje. W przypadku kadry zarządzającej doskonałym pomysłem będzie chociażby współpraca w zespole szkolenie czy też budowanie zespołu szkolenie.

Zarządzanie pokoleniami - w różnorodności siła

Sytuacje konfliktowe wybuchają nie tylko ze względu na różnice w charakterach i sposobie podchodzenia do rzeczywistości. Pewnym problemem występującym na co dzień w środowisku pracy może być też to, że w jednym miejscu współpracują ze sobą osoby z różnych pokoleń, które mają odmienne postrzeganie rzeczywistości i różne sposoby radzenia sobie z zaistniałymi problemami. Na przykład, osoby młode z pokolenia y czy z urodziły się niemal z dostępem do komputera i internetu i dla takich osób naturalne jest poszukiwanie informacji w sieci.

Z kolei osoby ze starszego pokolenia prędzej będą szukały wiedzy z książek tematycznych czy bezpośrednio od bardziej doświadczonych osób. Na tym tle również mogą wybuchać sytuacje konfliktowe. Warto pamiętać o tym, że odpowiednie zarządzanie konfliktem znacznie ograniczy jego negatywne skutki. Nie ma co zakładać sytuacji idealnej, że konfliktów nie będzie. One będą zawsze, chodzi tylko o to, aby je w porę wyłapywać i szybko rozwiązywać. Dzięki odpowiednim umiejętnościom zdobytym podczas szkolenia można także doprowadzić do takiej sytuacji, w której maksymalnie zostaną wykorzystane pozytywne strony konfliktu, takie jak na przykład kreatywna krytyka i poszukiwanie nowych ścieżek w komunikacji między pracownikami.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.