We współczesnym przedsiębiorstwie, niezależnie od tego czy jest to mikroprzedsiębiorstwo, czy potężna korporacja, najważniejszą rolę odgrywa zarządzanie. To dzięki niemu możliwe jest opanowanie wszystkich terminów, napływających zamówień, realizowanie zleceń, wypłacanie pensji na czas czy też koordynowanie pracy oddziałów usytuowanych w różnych miejscach kraju i świata. Biegłość w dziedzinie managmentu to podstawowe kryterium, na jakie zwracają uwagę specjaliści od HR, poszukując osób na stanowiska liderów zespołów, kierowników i prezesów.
Z sercem czy z głową
Powstaje jednak pytanie, kto najlepiej nadaje się na osobę odpowiedzialną za kierowanie zespołem, działem czy oddziałem firmy. Na ile dobre szkolenia z zarządzania są w stanie nauczyć bycia świetnym managerem, a na ile liczy się osobowość kandydata i jego doświadczenie wyniesione z dotychczasowej kariery.
Z jednej strony liczy się empatia, zaangażowanie i ludzkie podejście do sprawy. Każdy popełnia błędy, zwłaszcza, kiedy mierzy się z wyzwaniem po raz pierwszy. Dlatego też kierownik powinien rozumieć potrzebę czasu – każdy posiada własne tempo, a rezultaty często nie są widoczne natychmiast.
Jest jednak druga strona – aby zrealizować kilka projektów jednocześnie, wycenić szanse oraz ryzyko im towarzyszące, jednocześnie mieszcząc się w wyznaczonym budżecie, konieczny jest chłodny osąd i zdolność do stawiania wysokich wymagań. Niekiedy przewyższają one możliwości niektórych członków grupy. Nie powinno to jednak zrażać kierownika, ponieważ w takiej sytuacji w grę wchodzi praca zespołowa.
Czy kursy są skuteczne?
Większość z nich przygotowana jest tak, żeby nauczyć kluczowych umiejętności i zwrócić uwagę na istotne kwestie związane z dalszą pracą na tym stanowisku. Jednocześnie nie są pokrywane wszystkie możliwe wyzwania, z jakimi przyjdzie się zmierzyć przeszłemu managerowi. Budują one jednak poczucie pewności siebie, które znacznie ułatwia rozwiązywanie poważnych problemów i pracę pod presją.
Wraz z wrodzonymi zdolnościami wyposażają one kandydata w pakiet zdolności niezbędny do bycia dobrym liderem, który potrafi zarządzać swoimi ludźmi.