W życiu codziennym i w życiu zawodowym istotne jest to, aby umieć dobrze wyrażać swoje emocje jak również oczekiwania. Jednakże nie wszyscy w takim samym stopniu są w stanie tego dokonać. Dla osób pracujących na stanowiskach, gdzie jest kontakt z innymi osobami czy na stanowiskach kierowniczych tego typu umiejętności są niezwykle ważne. Brak odpowiednich reakcji na przykład na sytuacje konfliktowe obecnie nie jest problemem, można bowiem korzystać z bardzo wielu szkoleń, które pomagają rozwiązać ten kłopot.
Szkolenia z zarządzania konfliktami dedykowane są przede wszystkim dla osób, zarządzających zespołami ludzkimi, jednakże bez problemu udział w nich może wziąć każdy. Firmy organizujące takie szkolenia najczęściej nie ograniczają listy uczestników. Wyjątkiem są jedynie te, które przeprowadzane są dla pracowników konkretnej firmy, na jej indywidualne zlecenie. Na tego typu szkoleniach uczestnicy zajmują się wieloma zagadnieniami, większość z nich jednak ma podłoże psychologiczne.
Wiele uwagi podczas szkoleń przywiązuje się do tego, aby zrozumieć przyczyny konfliktów. Bez odpowiedniej znajomości tej części zazwyczaj nie można zrozumieć dalszej części szkolenia, która przedstawia sposoby radzenia sobie z różnymi rodzajami konfliktów w zależności właśnie od ich źródła.
Często przyczyną powstawania konfliktów w miejscu pracy jest między innymi bariera komunikacja. Źle sformułowane polecenia czy też kierowanie ich do nieodpowiednich osób lub nawet niewłaściwie zorganizowany przepływ informacji - te wszystkie elementy często wpływają na zwiększanie poziomu niezadowolenia i tym samym prowadzą do powstania konfliktów.
Jednakże bywa także, iż zarzewiem konfliktu jest dominacja osób czy pewnych grup lub nawet organizacji, takich jak związki zawodowe. Każda z tych sytuacji wymaga odpowiedniego jej rozpoznania a następnie wdrożenia właściwych sposobów na rozwiązanie problemu. Właściwie prowadzone szkolenie zazwyczaj dużo uwagi przykłada do części praktycznej, podczas której symulowane są konflikty, aby uczestnicy mogli sobie z nimi poradzić. To daje możliwość utrwalenia wielu informacji.