Technika Pomodoro jest jedną z najbardziej popularnych technik, które mogą skutecznie poprawić naszą wydajność. Jej nazwa wzięła się od popularnego we Włoszech minutnika w kształcie, oczywiście, pomidora. To właśnie minutnik jest podstawą, na której opiera się cała metoda - choć dziś częściej używamy tego w telefonie, spełni on dokładnie tak samo swoją funkcję.
Technika Pomodoro polega na dzieleniu zadań na krótkie, maksymalnie 45-minutowe sesje, w których maksymalnie poświęcamy swoją uwagę danej czynności. Technika ta może być wykorzystywana we wszelkich obowiązkach o charakterze zadaniowym - najprościej przećwiczyć ją na wykonywaniu obowiązków domowych, które dzielimy na krótkie sesje i spisujemy na kartce.
Następnie ustawiamy minutnik na wybrany czas (zwykle od 20 do 45 minut) i wykonujemy daną czynność. Po upływie sesji robimy krótką przerwę, której długość powinna być proporcjonalna do czasu wykonywania zadania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Kluczem efektywnego zarządzania czasem przy wykorzystaniu techniki Pomodoro jest całkowite skupienie na konkretnym zadaniu. Dzięki temu, że nasza uwaga jest w całości skierowana na wykonanie obowiązków, jesteśmy w stanie pracować szybciej i efektywniej. Jednak - jak w przypadku wprowadzania w życie każdej innowacji - technika ta powinna być przetestowana w praktyce.
Najlepiej sprawdzi się ona:
- podczas wykonywania obowiązków domowych, gdzie całość pracy dzielimy na niewielkie części i zajmujemy się tylko jednym zadaniem (czynnością, pomieszczeniem) przez całą sesję,
- podczas nauki, gdy materiał dzielimy na mniejsze części (np. strony do przeczytania, ćwiczenia do wykonania, zagadnienia do zapamiętania),
- podczas pracy zawodowej, szczególnie w zawodach, które wymagają wykonania konkretnej ilości zadań.
Technikę Pomodoro nieco trudniej zastosować podczas zadań i projektów długofalowych. Przykładowo praca sprzedawcy, która opiera się na kontaktach z klientem, może być trudniejsza do podzielenia na sesje - w końcu nie mamy wpływu na to, w którym momencie będziemy musieli rozmawiać z klientem.
Pozostałe zadania mogą być jednak znacząco uproszczone a sama technika wykorzystana jako nauka efektywnego zarządzania czasem.