Każdy z nas słyszał o piramidzie Maslowa, która określa pięć poziomów ludzkich potrzeb. Realizacja pierwszego poziomu wpływa na ludzki popęd w stronę zaspokojenia kolejnej potrzeby. Piramida Maslowa wykorzystywana jest również jako sposób na określanie
motywacji pracowniczych. Według zwolenników motywacji potrzebami, istnieje pięć obszarów, które człowiek chce zaspokoić w odpowiedniej kolejności, a zaspokojenie każdego z nich sprawia, że motywujemy się do działania na rzecz kolejnego.
Piramidę Maslowa możemy odnieść również do motywacji pracowniczej:- Potrzeby fizyczne. To najprostszy, najbardziej prymitywny rodzaj potrzeb. W kontekście wykonywania obowiązków będzie to po prostu praca dla zarobku: to w końcu zarobek pozwala nam przetrwać.
- Potrzeba bezpieczeństwa. To kolejna z potrzeb, którą w kontekście pracy będziemy rozumieć przez stałość zatrudnienia, przyjazną atmosferę i ograniczenie stresu.
- Potrzeby społeczne. Realizowane są w każdej pracy: w końcu nawiązują się tam przyjaźnie i znajomości. Spełnienie potrzeb społecznych możliwe jest poprzez zapewnienie odpowiedniej atmosfery i dbałość o relacje międzyludzkie.
- Potrzeba uznania. Zaspokojenie tej potrzeby uznawane jest za jedną z najważniejszych motywacji ludzkich w życiu zawodowym: często to ona ważniejsza jest niż same pieniądze (oczywiście poza ich minimalnym zarobieniem, które umożliwia normalne życie i tym samym spełnienie potrzeb fizjologicznych). Nie oszukujmy się – każdy z nas chce być czasem pochwalony i doceniony, szczególnie w sytuacjach zawodowych.
- Potrzeba samorealizacji. To potrzeba, która jest spełniania najrzadziej. Samorealizacja w kontekście pracy może polegać zarówno na rozwoju osobistym, dążeniu do awansu, jak i samej świadomości bycia osobą decyzyjną.
Jak motywować pracowników? Z pewnością teorie motywacji mogą pomóc nam w wyborze odpowiedniego sposobu, który sprawdzi się w naszym przedsiębiorstwie – piramida Maslowa jest jedną z najbardziej uniwersalnych metod określenia tego, co motywuje ludzi do działania.