Zmieniające się czasy jak i tryb życia, rynek pracy, nauka czy technika starają przystosować się do nowych, panujących warunków. Wszystko to musi wykazać się pewnymi umiejętnościami, aby mogło zrobić karierę, odnieść sukces i mieć jakąkolwiek szansę na rozwój. W celu ułatwienia określeń co do konkretnych pokoleń jak i ich specyfiki, wyróżniono je i nazwano jako X, Y i Z.
Pokolenie X
Pokolenie X, charakteryzowane również jako pokolenie konsumentów, to generacja ludzi urodzonych w drugiej połowie XX w. W Polsce podaje się lata 1961-1983. Pokolenie to określa się również jako PRL. To często ludzie, którzy odrzucają świat, jak wykreował marketing.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.
Żyją bez celu, autorytetów, z poczuciem pominięcia przez historię. Wszystko dlatego, że za ich życia nie zaszły żadne procesy historyczne. Dla generacji tej najważniejsza była praca, mimo że odrzucała ,,wyścig szczurów”. Ludzie ci doceniają równowagę między pracą, a prywatnym życiem. Wśród innych wyróżnia ich właśnie kult pracy. Opisywani jako ludzie, którzy nie wiedzą, gdzie zmierzać, zagubieni we współczesności, szukający odpowiedzi na własne pytania. Symbol X oznacza niewiadomą. Nie zaliczamy do tego pokolenia ludzi, dla których głównym celem jest konsumpcjonizm.
Pokolenie Y
Generacja ta obejmuje ludzi urodzonych od 1984 do 1997 roku. To następna generacja, pokolenie cyfrowe. Wychowali się w realiach nowego rynku, nie pamiętają komunizmy czy zimnej wojny. Oswoili technologiczne nowości, aktywnie korzystają z mediów i żyją w globalnym świecie dzięki dostępu do internetu. Są dobrze wykształceni i cenią sobie jakość życia.
Mieszkają dłużej z rodzicami, przekonani są o swojej wyjątkowości i opóźniają wejście w dorosłość. Często odbierane jest bardzo negatywnie, jako ludzie żyjący w innym, wirtualnym świecie. Pokolenie Z kolei to ludzie urodzeni po roku 2000, którzy dopiero wkroczą bądź wkraczają w rynek pracy. Każdą wątpliwość pokolenie to sprawdza w internecie, posiadając do niego stały dostęp. Wychowało się w dobrobycie, ulega trendom i składa się z indywidualistów.