Koncepcja zarządzania jest pomysłem, sposobem, mechanizmem prowadzenia podmiotu gospodarczego na rynku lub też innej instytucji, który określa jej miejsce w otoczeniu oraz pozwala na stworzenie odpowiednio dostosowanych warunków wewnątrz przedsiębiorstwa, aby móc dopasować pozycję zajmowaną przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku do różnorodnych oczekiwań pracowników.
Funkcjonuje bardzo wiele przeróżnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór jednej, najlepiej dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa jest zależny zazwyczaj od kierownictwa. Ten tekst ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi 3 wybrane sposoby zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.
Pierwszym wybranym sposobem jest tzw. reengineering. Koncepcja ta zakłada radykalne przemiany w podmiocie gospodarczym, dotyczące absolutnie wszystkich wykonywanych zadań, działań, jak również czynności oraz fundamentalne przekształcenie wszystkich procesów zachodzących w podmiocie.
Mają one zostać ukształtowane na podstawie nowo wyznaczonych celów. Zastosowanie tej koncepcji ma doprowadzić do poprawy osiąganych wyników, znacznego obniżenia kosztów prowadzenia działalności i znaczącej poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Drugim wybrany sposobem jest tzw. outsourcing. Metoda, która polega na zakupie potrzebnych przedsiębiorstwu towarów oraz zlecaniu niezbędnych usług od zewnętrznych dostawców i po0dmiotów na podstawie zawartych wcześniej umów.
W relacji outsourcingowej, kontrakt, łączący konsumenta i dostawcę może mieć różnorodny charakter. Outsourcing w porównaniu do zwykłej, klasycznej relacji pomiędzy dostawcą a konsumentem, wiąże się ze znacząco większym przepływem informacji oraz budową odpowiedniego poziomu zaufania między wszystkimi stronami kontraktu.
W końcu, trzecim sposobem jest tzw. organizacja oparta na wiedzy. W inteligentnej koncepcji zarządzania można wyróżnić dwa znaczenia: instytucjonalne i funkcjonalne. Znaczenie instytucjonalne polega na tym, że podmiot gospodarczy na rynku stanowi określony system społeczny, który posiada swoją strukturę komunikacji i wymiany informacji, a przez to umożliwia różnorodne interakcje pomiędzy wszystkimi uczestnikami.
Natomiast w sensie funkcjonalnym traktowana jest, jako baza dla absolutnie wszystkich rodzajów strategii zarządzania przedsiębiorstwem, które mają służyć do podejmowania różnorodnych decyzji, rozwiązywania problemów oraz wprowadzania zmian i reform.