Współczesne koncepcje zarządzania – reengineering, outsourcing, organizacja oparta na wiedzy
Koncepcja zarządzania jest pomysłem, sposobem, mechanizmem prowadzenia podmiotu gospodarczego na rynku lub też innej instytucji, który określa jej miejsce w otoczeniu oraz pozwala na stworzenie odpowiednio dostosowanych warunków wewnątrz przedsiębiorstwa, aby móc dopasować pozycję zajmowaną przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku do różnorodnych oczekiwań pracowników. Funkcjonuje bardzo wiele przeróżnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór jednej, najlepiej dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa jest zależny zazwyczaj od kierownictwa. Ten tekst ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi 3 wybrane sposoby zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.
Koncepcja zarządzania jest pomysłem, sposobem, mechanizmem prowadzenia podmiotu gospodarczego na rynku lub też innej instytucji, który określa jej miejsce w otoczeniu oraz pozwala na stworzenie odpowiednio dostosowanych warunków wewnątrz przedsiębiorstwa, aby móc dopasować pozycję zajmowaną przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku do różnorodnych oczekiwań pracowników.
Funkcjonuje bardzo wiele przeróżnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór jednej, najlepiej dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa jest zależny zazwyczaj od kierownictwa. Ten tekst ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi 3 wybrane sposoby zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.
Pierwszym wybranym sposobem jest tzw. reengineering. Koncepcja ta zakłada radykalne przemiany w podmiocie gospodarczym, dotyczące absolutnie wszystkich wykonywanych zadań, działań, jak również czynności oraz fundamentalne przekształcenie wszystkich procesów zachodzących w podmiocie.
Mają one zostać ukształtowane na podstawie nowo wyznaczonych celów. Zastosowanie tej koncepcji ma doprowadzić do poprawy osiąganych wyników, znacznego obniżenia kosztów prowadzenia działalności i znaczącej poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Drugim wybrany sposobem jest tzw. outsourcing. Metoda, która polega na zakupie potrzebnych przedsiębiorstwu towarów oraz zlecaniu niezbędnych usług od zewnętrznych dostawców i po0dmiotów na podstawie zawartych wcześniej umów.
W relacji outsourcingowej, kontrakt, łączący konsumenta i dostawcę może mieć różnorodny charakter. Outsourcing w porównaniu do zwykłej, klasycznej relacji pomiędzy dostawcą a konsumentem, wiąże się ze znacząco większym przepływem informacji oraz budową odpowiedniego poziomu zaufania między wszystkimi stronami kontraktu.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem.
W końcu, trzecim sposobem jest tzw. organizacja oparta na wiedzy. W inteligentnej koncepcji zarządzania można wyróżnić dwa znaczenia: instytucjonalne i funkcjonalne. Znaczenie instytucjonalne polega na tym, że podmiot gospodarczy na rynku stanowi określony system społeczny, który posiada swoją strukturę komunikacji i wymiany informacji, a przez to umożliwia różnorodne interakcje pomiędzy wszystkimi uczestnikami.
Natomiast w sensie funkcjonalnym traktowana jest, jako baza dla absolutnie wszystkich rodzajów strategii zarządzania przedsiębiorstwem, które mają służyć do podejmowania różnorodnych decyzji, rozwiązywania problemów oraz wprowadzania zmian i reform.
Odwiedź strefę wiedzy
Przykładowe pigułki wiedzy:
Zarządzanie pracą zdalną i wirtualnym zespołem
Jak zarządzać emocjami pracowników
10 cech menedżera doskonałego wg Google
Role w zespole pracowniczym Belbina
Genchi Genbutsu – ważny element japońskiej kultury pracy
Koło Moore'a - zrozumieć konflikt
Sześć wielkich zagrożeń jakie niesie mikrozarządzanie
Jak rozwinąć psychiczną odporność w pracy menadżera i lidera
5 lekcji o przywództwie wg Simona Sineka. Zaczynaj od dlaczego?
Delegowanie sprawia, że menedżer ma więcej czasu na zarządzanie, a pracownicy zwiększają zakres odpowiedzialności co daje im satysfakcję. Motywowanie, zaangażowanie pracowników daje poczucie sensu i lepsze wykorzystanie ich talentów. Szkolenie zarządzanie zespołem to pozycja obowiązkowa w rozwoju menedżerskim. W pracy zdalnej poczucie sensu, wpływu i autonomii jest bardzo ważne. Warto uwzględniać te potrzeby podczas codziennych działań menedżerskich.
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.