Współczesne koncepcje zarządzania – reengineering, outsourcing, organizacja oparta na wiedzy
Koncepcja zarządzania jest pomysłem, sposobem, mechanizmem prowadzenia podmiotu gospodarczego na rynku lub też innej instytucji, który określa jej miejsce w otoczeniu oraz pozwala na stworzenie odpowiednio dostosowanych warunków wewnątrz przedsiębiorstwa, aby móc dopasować pozycję zajmowaną przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku do różnorodnych oczekiwań pracowników. Funkcjonuje bardzo wiele przeróżnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór jednej, najlepiej dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa jest zależny zazwyczaj od kierownictwa. Ten tekst ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi 3 wybrane sposoby zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.
Koncepcja zarządzania jest pomysłem, sposobem, mechanizmem prowadzenia podmiotu gospodarczego na rynku lub też innej instytucji, który określa jej miejsce w otoczeniu oraz pozwala na stworzenie odpowiednio dostosowanych warunków wewnątrz przedsiębiorstwa, aby móc dopasować pozycję zajmowaną przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku do różnorodnych oczekiwań pracowników.
Funkcjonuje bardzo wiele przeróżnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór jednej, najlepiej dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa jest zależny zazwyczaj od kierownictwa. Ten tekst ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi 3 wybrane sposoby zarządzania przedsiębiorstwem na rynku.
Pierwszym wybranym sposobem jest tzw. reengineering. Koncepcja ta zakłada radykalne przemiany w podmiocie gospodarczym, dotyczące absolutnie wszystkich wykonywanych zadań, działań, jak również czynności oraz fundamentalne przekształcenie wszystkich procesów zachodzących w podmiocie.
Mają one zostać ukształtowane na podstawie nowo wyznaczonych celów. Zastosowanie tej koncepcji ma doprowadzić do poprawy osiąganych wyników, znacznego obniżenia kosztów prowadzenia działalności i znaczącej poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa.
Drugim wybrany sposobem jest tzw. outsourcing. Metoda, która polega na zakupie potrzebnych przedsiębiorstwu towarów oraz zlecaniu niezbędnych usług od zewnętrznych dostawców i po0dmiotów na podstawie zawartych wcześniej umów.
W relacji outsourcingowej, kontrakt, łączący konsumenta i dostawcę może mieć różnorodny charakter. Outsourcing w porównaniu do zwykłej, klasycznej relacji pomiędzy dostawcą a konsumentem, wiąże się ze znacząco większym przepływem informacji oraz budową odpowiedniego poziomu zaufania między wszystkimi stronami kontraktu.
W końcu, trzecim sposobem jest tzw. organizacja oparta na wiedzy. W inteligentnej koncepcji zarządzania można wyróżnić dwa znaczenia: instytucjonalne i funkcjonalne. Znaczenie instytucjonalne polega na tym, że podmiot gospodarczy na rynku stanowi określony system społeczny, który posiada swoją strukturę komunikacji i wymiany informacji, a przez to umożliwia różnorodne interakcje pomiędzy wszystkimi uczestnikami.
Natomiast w sensie funkcjonalnym traktowana jest, jako baza dla absolutnie wszystkich rodzajów strategii zarządzania przedsiębiorstwem, które mają służyć do podejmowania różnorodnych decyzji, rozwiązywania problemów oraz wprowadzania zmian i reform.
Delegowanie sprawia, że menedżer ma więcej czasu na zarządzanie, a pracownicy zwiększają zakres odpowiedzialności co daje im satysfakcję. Motywowanie, zaangażowanie pracowników daje poczucie sensu i lepsze wykorzystanie ich talentów. Szkolenie zarządzanie zespołem to pozycja obowiązkowa w rozwoju menedżerskim. W pracy zdalnej poczucie sensu, wpływu i autonomii jest bardzo ważne. Warto uwzględniać te potrzeby podczas codziennych działań menedżerskich.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Zapraszamy do naszej
gamma Wiki +
Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.