Z punktu widzenia szefa – obsługa klientów
Klient to podstawa każdej firmy. Bez niego tak naprawdę żadna firma by nie istniała – bo też i po co miałaby wówczas istnieć? Dlatego te obsługa klientów jest niezmiernie ważna.

Sukces firmy nie polega tylko i wyłącznie na reklamie – ona pomaga nam zdobyć klientów, jednak to właściwe standardy postępowania z klientem pomagają nam go utrzymać i odnieść nie chwilowy, lecz naprawdę długotrwały sukces.
Powstaje jednak pytanie – kogo dotyczą standardy obsługi klienta? Przede wszystkim nie tylko pracowników, lecz także – a może nawet przede wszystkim – kierowników i szefów. Dlaczego? Pomyślmy przez chwilę – kto kontaktuje się z najważniejszymi, najbardziej wpływowymi klientami? Kto załatwia najlepsze transakcje? Oczywiście robią to szefowie i kierownicy. Dlatego to właśnie oni na pewno powinni brać pod uwagę zasady prawidłowej obsługi klienta. Ponadto – to oni swoim postępowaniem dają przykład swoim pracownikom
Na co zatem warto zwrócić uwagę? Otóż na pewno musimy sprawić, żeby klient czuł się ważny i doceniony. A zatem ubierzmy się odpowiednio. Nie znaczy to, że mamy zakładać w każdej okoliczności dwurzędowego garnituru. Ubierzmy się stosownie do okoliczności spotkania oraz branży, w jakiej działamy. Klient na pewno bardziej zaufa dyrektorowi banku ubranemu w garnitur czy malarzowi ubrane bardziej luźno, niż gdyby np. fotograf z okazji spotkania ubrał się w najnowszy garnitur.
Następnie spójrzmy na to, jak się wypowiadamy. Przede wszystkim róbmy to zwięźle i jasno, ale uprzejmie. Dostosujmy także poziom naszej wypowiedzi do oczekiwań i wykształcenia klienta. Traktujmy go jak równego sobie. Nie narzucajmy mu z góry gotowych rozwiązań – naprowadzajmy, ale pozwólmy podjąć mu decyzję, jaką uzna za słuszną. Starajmy się także uśmiechać – to właśnie uśmiech może czasem zdziałać naprawdę wiele.
Na koniec warto także wspomnieć o szkoleniach z obsługi klienta, które są dzisiaj prowadzone przez wiele różnych firm. Warto wybrać jedną z najbardziej rekomendowanych i przeszkolić zarówno siebie, jak i swoich pracowników. Na takim szkoleniu odkryjemy zapewne, że sukces wielu firm polega właśnie nie tylko na znakomitym pomyśle i umiejętności wykorzystania korzystnej sytuacji na rynku, lecz na umiejętnej obsłudze klienta. Szkolenia z obsługi klienta mogą w krótkim czasie przyczynić się znacznie do sukcesu naszej firmy!