Klient to podstawa każdej firmy. Bez niego tak naprawdę żadna firma by nie istniała – bo też i po co miałaby wówczas istnieć? Dlatego te obsługa klientów jest niezmiernie ważna.
Sukces firmy nie polega tylko i wyłącznie na reklamie - ona pomaga nam zdobyć klientów, jednak to właściwe standardy postępowania z klientem pomagają nam go utrzymać i odnieść nie chwilowy, lecz naprawdę długotrwały sukces.
Powstaje jednak pytanie - kogo dotyczą standardy obsługi klienta? Przede wszystkim nie tylko pracowników, lecz także - a może nawet przede wszystkim - kierowników i szefów. Dlaczego? Pomyślmy przez chwilę - kto kontaktuje się z najważniejszymi, najbardziej wpływowymi klientami? Kto załatwia najlepsze transakcje? Oczywiście robią to szefowie i kierownicy. Dlatego to właśnie oni na pewno powinni brać pod uwagę zasady prawidłowej obsługi klienta. Ponadto - to oni swoim postępowaniem dają przykład swoim pracownikom
Na co zatem warto zwrócić uwagę? Otóż na pewno musimy sprawić, żeby klient czuł się ważny i doceniony. A zatem ubierzmy się odpowiednio. Nie znaczy to, że mamy zakładać w każdej okoliczności dwurzędowego garnituru. Ubierzmy się stosownie do okoliczności spotkania oraz branży, w jakiej działamy. Klient na pewno bardziej zaufa dyrektorowi banku ubranemu w garnitur czy malarzowi ubrane bardziej luźno, niż gdyby np. fotograf z okazji spotkania ubrał się w najnowszy garnitur.
Następnie spójrzmy na to, jak się wypowiadamy. Przede wszystkim róbmy to zwięźle i jasno, ale uprzejmie. Dostosujmy także poziom naszej wypowiedzi do oczekiwań i wykształcenia klienta. Traktujmy go jak równego sobie. Nie narzucajmy mu z góry gotowych rozwiązań - naprowadzajmy, ale pozwólmy podjąć mu decyzję, jaką uzna za słuszną. Starajmy się także uśmiechać - to właśnie uśmiech może czasem zdziałać naprawdę wiele.
Na koniec warto także wspomnieć o szkoleniach z obsługi klienta, które są dzisiaj prowadzone przez wiele różnych firm. Warto wybrać jedną z najbardziej rekomendowanych i przeszkolić zarówno siebie, jak i swoich pracowników. Na takim szkoleniu odkryjemy zapewne, że sukces wielu firm polega właśnie nie tylko na znakomitym pomyśle i umiejętności wykorzystania korzystnej sytuacji na rynku, lecz na umiejętnej obsłudze klienta. Szkolenia z obsługi klienta mogą w krótkim czasie przyczynić się znacznie do sukcesu naszej firmy!
Nie chcesz popełniać błędów w komunikacji? Szukasz szkoleń uczących jak rozmawiać z klientem lub pracownikiem? Zobacz nasze szkolenia z komunikacji. Zobacz rónież szkolenia interpersonalne, szkolenia managerskie i szkolenia sprzedażowe oferowanie przez nas. Gamma - firma szkoleniowa roku.
Odwiedź strefę poświęconą sprzedaży
Przykładowe pigułki wiedzy:
Sześć zasad perswazji według Cialdiniego
21 technik sprzedaży opartych na dowodach
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna
Techniki sprzedaży: 5 efektywnych nowoczesnych metod sprzedaży
Obsługa klienta i doradztwo
Storytelling
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda
Pandemia to czas wyzwań dla osób obsługujących klienta. Wszyscy wokół nas odczuwają wyższy poziom stresu, lęku – nie bardzo jest kogo o to obwinić. Inaczej w tej sytuacji będzie zachowywał się tzw. nowoczesny klient a inaczej tradycyjny. Z każdym z nich inne techniki obsługowe i komunikacyjne będą skuteczne.
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
21 technik sprzedaży opartych na dowodach Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Newsletter
Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.