Z serii OK – o konflikcie w Obsłudze Klienta

Słowo konflikt pochodzi od łacińskich słów conflictus i confligre. W dosłownym tłumaczeniu oznacza zderzenie. W danym momencie zderzają się dwie różne: tendencje, postawy, koncepcje, pomysły, poglądy, przekonania, interesy, cele, wartości, uczucia, potrzeby, czy po prostu postrzegania rzeczywistości.

Gamma - Z serii OK - o konflikcie w Obsłudze Klienta

    Konflikty intrapersonalne, tzw. konflikty wewnętrzne rozgrywające się w nas samych. Do ich powstania dochodzi, kiedy działamy wbrew naszym wartościom, zasadom oraz poglądom. Przykładem konfliktu intrapersonalnego będzie np. sytuacja, kiedy zaprzeczamy swoim poglądom, aby w ten sposób uzyskać akceptację grupy. Zdaniem psychologów konflikty intrapersonalne przyczyniają się do powstawania nerwic i stanów depresyjnych. Pogłębiają dodatkowo problemy związane z podejmowaniem decyzji.

    Konflikt interpersonalny ma miejsce, kiedy uczestniczą w nim co najmniej dwie osoby. Najczęściej tego rodzaju konflikty wynikają z różnic osobowościowych lub trudności pojawiających się podczas współpracy. Z konfliktem interpersonalnym mamy do czynienia, kiedy np. dwóch pracowników proponuje wykluczające się projekty, których celem jest usprawnienie funkcjonowania firmy. W tym przypadku ścierające się wizje pracowników prowadzą do konfliktu. Z konfliktem tego typu będziemy mieli również do czynienia, kiedy zaangażowanych będzie kilka osób. Konflikty interpersonalne w organizacji najczęściej pojawiają się na tle podziału zasobów między pracowników, sprawowania kontroli i władzy nad innymi oraz sposobu koordynacji działań podwładnych. Dodatkowo konflikty w firmie powstają często z powodu różnicy charakterów i stylów pracy.

    Konflikty międzygrupowe powstają, kiedy dochodzi do sprzeczności interesów, przekonań pomiędzy grupami formalnymi, np. zarządem i związkami zawodowymi, bądź nieformalnymi, np. pomiędzy grupami pracowników reprezentujących dwa różne działy w firmie.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zapraszamy do zapoznania się z klasykami szkoleń otwartych dla HR online, stacjonarnych.

    Zobacz nasze szkolenia HR.

    Zobacz też: szkolenia interpersonalne

    Style reakcji w stacjach konfliktowych

    W sytuacjach konfliktowych ludzie zachowują się w różny sposób. Zachowania te zgodnie z typologią K. Thomasa, można podzielić na pięć stylów reakcji:

    • unikanie,
    • uleganie,
    • rywalizacja,
    • kompromis,
    • współpraca.

    Analizując poszczególne style, już na pierwszy rzut oka zauważymy, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, tak aby rozwiązać spór, i to jest już wskazówka, jakie zachowania i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie z konfliktem, jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.

     

    Współzawodnictwo

          usiłowanie przeforsowania własnego stanowiska

            usiłowanie narzucenia własnego punktu widzenia za wszelką cenę

    Unikanie

            złożenie na innych odpowiedzialności za rozwiązanie problemu

            unikanie napięć za wszelką cenę

            ignorowanie punktów konfliktowych

            nie wyrażanie opinii, które mogą wywołać kontrowersje

    Dostosowanie się

            podkreślanie kwestii, co do których obie strony są zgodne

            rezygnacja z własnych życzeń na rzecz oponenta

            przewrażliwienie na punkcie czyichś uczuć

            akceptacja punktu widzenia oponenta w celu uniknięcia konfliktu

    Kompromis

            rezygnacja z niektórych celów na rzecz innych

            akceptacja punktu widzenia oponenta, jeśli on zaakceptuje nasz

            próba najwygodniejszego dopasowania punktów widzenia

    Eksploracja

            nieustanne zwracanie się do oponenta o pomoc w znalezieniu optymalnego rozwiązania

            próba pozyskania jak najbardziej szczegółowych informacji na temat interesów i sprzeczności

            przedstawianie oponentowi swoich opinii i pytanie o jego opinie

     

    Gamma

    Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W jednym roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia zamknięte i otwarte, szkolenia hr bp i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza