Cechą charakterystyczną sprzedaży bezpośredniej jest to, że może ona mieć miejsce niemal wszędzie. Dom klienta, ulica, targ, spotkanie informacyjne - to tylko niektóre z możliwych postaci sprzedaży bezpośredniej. Jest to sytuacja, w której dochodzi do dostarczenia produktu do klienta, aby mógł on zapoznać się z ofertą.
Technika ta wymaga bardzo dużego nakładu pracy i zaangażowania, oraz sporej wiedzy z zakresu sprzedaży i sztuczek sprzedażowych, aby była efektywna i opłacalna.
Doskonałym przykładem sprzedaży bezpośredniej jest dystrybucja kosmetyków i chemii przez firmy zajmujące się MLM (Multi Level Marketing). W tym przypadku, sprzedawca wyszukuje potencjalnych klientów lub miejsca, w których możliwe będzie wystawienie przedmiotów sprzedaży. Następnie, klient ma okazję obejrzenia oferowanych mu produktów, przetestowania ich względem własnych potrzeb i zakupienia na miejscu.
Przy wykorzystaniu tej techniki sprzedaży kluczem do sukcesu są umiejętności interpersonalne i wizerunek sprzedawcy. Ponieważ sprzedaż odbywa się twarzą w twarz z klientem i w czasie rzeczywistym, niezwykle ważne jest prowadzenia przez sprzedawcę rozmowy w taki sposób, aby odbiorca odczuł niemalże stratę na samą myśl o niedokonaniu zakupu.