Asertywnością nazywamy umiejętność obrony własnych poglądów z zachowaniem pozytywnego, spokojnego zachowania. Do sztuki asertywności zalicza się również zdolność opanowania emocji, które zazwyczaj towarzyszą nam, gdy jesteśmy zmuszeni argumentować nasze potrzeby.
Jest to więc zdolność wyrażania własnych myśli w sposób jasny dla rozmówcy, jednak z poszanowaniem jego osobistych odczuć. Jest to więc ceniona cecha, nie tylko w życiu codziennym, ale szczególnie w relacjach biznesowych.
Bez względu na to, czy negocjujemy warunki nowego kontraktu, czy ubiegamy się o awans, a może odmawiamy przejęcia części obowiązków innego współpracownika - umiejętność kulturalnego postawienia na swoim i obrony własnych praw jest niezwykle ważne.
Doskonałym przykładem, z którym każdy z nas na pewno spotkał, lub spotka się nie raz, jest podejmowanie nadgodzin lub dodatkowych terminów. Bardzo często pracownicy czują obawy przed odmową, lub z czystej chęci niesienia pomocy pracodawcy, z którym mają dobre stosunki zgadzają się na podjęcie nadprogramowych godzin, czy dodatkowych projektów, nawet mimo świadomości własnych ograniczeń.
Niezwykle ważną umiejętnością w takim przypadku jest asertywność, dzięki której odmówimy, z poszanowania dla własnych potrzeb nie naruszając przy tym zasad kultury, przez które dopiero moglibyśmy wpaść w tarapaty i konflikt z przełożonym, jednak wystarczająco stanowczo, aby nie narazić sie na zmianę zdania i pojawienie się w pracy mimo własnych ograniczeń.