Rozmowa motywacyjna ma na celu dotarcie do serca i emocji rozmówcy, dzięki czemu pobudzamy w nim głęboką potrzebę działania i stan emocjonalny pozwalający na zdecydowane i śmiałe akcje.
Jedną ze wskazówek jakie mają dla nas profesjonalni mówcy motywacyjni to zawężenie tematu przemowy. Przykładowo, rozmowę przeprowadzać jednorazowo na jeden, konkretny temat – jeśli mamy problem z zaangażowaniem, rozmawiajmy o zaangażowaniu, jeśli z osiąganiem wyznaczonych celów, rozmawiajmy o tym. ważne jest, aby odbiorca mógł skupić uwagę na konkretnym problemie i miał pełną świadomość o tym, co dokładnie musi ulec poprawie.
Przez cały okres trwania rozmowy czy przemowy warto utrzymać pozytywne nastawienie i wysoki poziom entuzjazmu.
Energia, jaką emitujemy podczas rozmowy z pewnością zostanie przekazana pracownikowi, który później z tym samym nastawieniem powróci do swoich obowiązków, a chodzi przecież właśnie o podniesienie jego chęci do ich wykonywania.
Podawajmy też dużo przykładów, przypowieści, doświadczeń z życia wziętych – pozwolenie odbiorcy na wyobrażenie sobie siebie samego w sytuacji, kiedy pozytywna zmiana już nastąpiła podniesie jego chęci do wprowadzenia jej w życie.