Savoir vivre mówienie po nazwisku

zdjęcie - (the_title())

    Ogólnie przyjętą zasadą savoir vivre zwracania się do osób w sposób formalny i kulturalny jest posługiwanie się tytułem grzecznościowym przed nazwiskiem jak na przykład „Pan Kowalski” czy „Pani Nowak”, przysługującym jej z racji wykształcenia tytułem naukowym, (np. doktorze Kowalski) lub w sytuacjach biznesowych zwrotem związanym z pełnioną w strukturach przedsiębiorstwa funkcją- „Prezesie Kowalski”.

    Jeżeli zdecydujemy się zwrócić do kogoś za pomocą jedynie jego nazwiska, to nasze zachowanie może zostać uznane za niekulturalne, lub nieadekwatne do sytuacji. Taki sposób zwracania uwagi danej osoby akceptowalny jest w specyficznych warunkach, na przykład w szkole lub wojsku.

     

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak zarządzać swoim stresem w pracy? Jak rozwiązywać konflikty i asertywnie komunikować się w życiu prywatnym i zawodowym? Czy trening pewności siebie zmieni Twoje życie? Zobacz nasze szkolenia z rozwoju osobistego np: szkolenia z komunikacji interpersonalnej, szkolenie z negocjacji.

     

    Na uczelni wyższej jednak studentów tytułuje się „panem” lub „panią” ze względu na prestiż uczelni oraz powagę sytuacji wykładowej. Należy uważać także na posługiwanie się pełnym imieniem i nazwiskiem, z wyjątkiem odczytywania list, gdyż często może to zostać uznane za niezręczne, chociaż raczej nie powinno zostać odebrane negatywnie.

    W bardziej nieformalnych relacjach możemy oczywiście, jeżeli jest to zgodne z wolą drugiej osoby, mówić po nazwisku, imieniu, pseudonimie lub w dowolny ustalony sposób.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Praca to środowisko, w którym chcemy być najlepszą wersją samego siebie, a nasze wyniki i produktywność jest stale oceniania. Nie chcemy zawieść przełożonego, współpracowników, samych siebie. Liczymy na podwyżkę, awans i chcemy, by nasza praca została doceniona.
    Asertywnością nazywamy umiejętność obrony własnych poglądów z zachowaniem pozytywnego, spokojnego zachowania. Do sztuki asertywności zalicza się również zdolność opanowania emocji, które zazwyczaj towarzyszą nam, gdy jesteśmy zmuszeni argumentować nasze potrzeby.
    Według definicji, asertywność to zdolność obrony własnych i cudzych praw i poglądów ze spokojnym i pozytywnym nastawieniem, bez agresji i pasywnego przyzwolenia na narzucenie sobie czyichś wartości czy opinii. W dużym uproszczeniu oznacza to w sposób przystępny zaznaczanie własnych potrzeb, wątpliwości.
    Psychologia to jeden z bardziej klasycznych kierunków studiów. Pozwala zdobyć wiedzę na temat ludzkiego umysły, mechanizmów funkcjonowania ludzkiej psychiki, procesów decyzyjnych.
    Znajomość podstaw psychologii jest przydatna w praktyce właściwie w każdym obszarze życia, w którym mamy kontakt z innymi ludźmi.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.