Wpływ motywowania pracowników, na efektywność pracy w przedsiębiorstwie

17 października 2017
zdjęcie - Wpływ motywowania pracowników, na efektywność pracy w przedsiębiorstwie

1. Ograniczona rola motywacyjna czynników finansowych

Zarobkowanie, zdobywanie pieniędzy jest jednym z podstawowych czynników, które skłaniają ludzi do podjęcia pracy. Zarabiane pieniądze pozwalają zapewnić poczucie bezpieczeństwa, utrzymanie. Na tym poziomie ogólności jest to motyw wspólny dla większości pracowników.

Dla niektórych ludzi zarobki to środki, które pozwalają realizować różnorakie pasje, podróże, nabywać dobra materialne, zaspokajać przyjemności i potrzeby.

Bywają również osoby, dla których bardziej istotna jest kwota, wysokość zarobków (pieniądze same w sobie) niż to, co mogą zyskać w zamian za pieniądze. Wysokość pensji określa ich wartość, a więc jest wskaźnikiem np. statusu albo kompetencji.

Posługując się pieniędzmi jako motywatorem należy pamiętać o mechanizmach, na których one bazują:

  • Stałe wynagrodzenie jest najbardziej skutecznym motywatorem w początkowej fazie jego wypłacania. Im dłuższy staż pracy i okres wypłaty wynagrodzenia, tym mniej motywująco działa ono na pracownika. Z czasem staje się czymś,  „co się należy”.
  • Dodatkowe elementy wynagrodzenia − premie za efekty, uznaniowe, stanowią silniejsze źródło mobilizacji dla pracownika niż stałe wynagrodzenie. Jednak jego skuteczność po jakimś czasie również nieco słabnie. Mobilizacja pracownika staje się czasem okresowa: im bliżej spodziewanej wypłaty, tym większe zaangażowanie, które po uzyskaniu premii spada.


Są to fakty, które dowodzą, że główne działania motywacyjne w firmie nie mogą się opierać na gratyfikacji pieniężnej. Oczywiście wysokość pensji ma znaczenie dla pracownika, ale potrzebne są też inne − pozamaterialne motywatory. Pieniądze na ogół decydują o woli pracy, zaś czynniki pozafinansowe o sposobie pracy i zaangażowaniu.

2. Teoria Niesłuszności Adamsa

Według tej teorii ludzie oceniają, czy są właściwie wynagradzani jedynie poprzez porównania z innymi.

Główne założenia teorii brzmią następująco:

  • Jednostka odczuwa niesłuszność wtedy, kiedy spostrzega, że stosunek jej korzyści do nakładów oraz stosunek korzyści, odnoszonych przez innych do ich własnych nakładów nie są równe.
  • Korzyści to wszelkie nagrody takie jak płaca i inne profity, status zawodowy, przywileje.
  • Nakłady to wszystko to, co jednostka wnosi w wykonywanie pracy, czyli wiek, wykształcenie, wysiłek, itp.

 

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Gamma – firma szkoleniowa roku.

Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.

Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie

 

3. Skutki przepłacania i niedopłacania

Próg wrażliwości na niedopłacanie jest niższy niż próg wrażliwości na  przepłacanie. Pracownicy szybciej reagują, gdy ich zdaniem płaca jest za niska, niż wtedy, gdy uznają płacę za zbyt wysoką.

Osoba przepłacana przy pracy na godziny będzie produkować więcej niż słusznie opłacana.
Pracownik przepłacany w systemie akordowym wyprodukuje mniej, ale podwyższy jakość wykonania.

Syndrom niedopłacania:

  • Pracownik czuje się skrzywdzony, czasem oszukany
  • Pojawia się bunt
  • Pracownik próbuje coś zmienić – walczy o lepszą pracę lub szuka innej pracy
  • Jeśli nic nie można zrobić, pracownik załamuje się
  • Faza stabilizacji – pracownik nadrabia niedopłacanie poszukując innych wartości, np. poprzez poczucie misji lub szuka satysfakcji poza pracą


Syndrom przepłacania:

  • Pracownik czuje się zdziwiony, mile zaskoczony
  • Próbuje zasłużyć na dobrą płacę, stara się, jest zaangażowany
  • Pracownik zaczyna spostrzegać swoją pracę jako trudną, odpowiedzialną, godną wysokiego wynagrodzenia
  • Uznaje płacę za właściwą
  • Faza stabilizacji – pracownik wraca do wstępnego poziomu motywacji.

 

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.