Pięć dysfunkcji pracy zespołowej

zdjęcie - Pięć dysfunkcji pracy zespołowej

Patrick Lencioni to amerykański pisarz książek z zakresu zarządzania biznesowego, a w szczególności zarządzania zespołem pracowników. Największą sławę przyniosła mu książka „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”. Dodatkowo, jest on założycielem i prezesem Table Group, firmy consultingowej zajmującej się zarządzaniem, skupiającej się na zdrowym systemie organizacji.

W swojej książce Patrick Lencioni odkrywa przed nami podstawowe informacje dotyczące pracy zespołowej, przy użyciu pewnej historii o przywództwie, dotyczącej firmy z dziedziny technologii, która usiłuje się rozwinąć i znaleźć nowych klientów. Nowy CEO, Catherine Petersen, zauważa potencjał przedsiębiorstwa i pracujących w nim ludzi. Jednak kierownicy nie działają jak jeden zespół i przez to oddziałują na całą firmę w negatywny sposób. Zespół pracowniczy stara się zaakceptować swoje obowiązki i dojść do jakiegoś porozumienia, co nie przynosi jednak zamierzonych efektów.

W historii wyłania się pięć dysfunkcji zespołu, które z czasem stają się coraz bardziej widoczne, między innymi brak zaufania, zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i niezwracanie uwagi na wyniki pracy.

Pierwszym krokiem do zredukowania nieporozumień i zamieszania w zespole jest zrozumienie, że istnieje pięć dysfunkcji i z każdą z nich należy zmierzyć się indywidualnie.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Przejdź od teorii do praktyki. Zacznij stosować postawę asertywną w życiu zawodowym i osobistym.   Zobacz: szkolenie asertywność, szkolenie z komunikacji, szkolenia po angielsku.


Źródłem braku zaufania wśród pracowników jest to, że boją się oni pokazywać swoje słabości i rozmawiać o nich. Nie potrafią być wrażliwi i otwarci na innych. Brak zaufania to ogromna strata czasu i energii, ponieważ członkowie zespołu inwestują je w zachowania obronne i nie są w stanie poprosić o pomoc swoich kolegów. Zespół może to przezwyciężyć poprzez dzielenie się swoimi doświadczeniami, okazywanie wiarygodności i, przede wszystkim, poznawanie się nawzajem.

Zespoły, które są nieufne nie potrafią zorganizować szczerej, pasjonującej debaty o rzeczach, które się naprawdę liczą. W miejscu pracy, gdzie pracownicy nie wyrażają swoich opinii, najczęściej podejmowane są gorsze decyzje. Jeśli pracujemy z większą liczbą osób musimy zrozumieć, że konflikt jest bardzo produktywnym elementem współpracy.

Bez konfliktów, trudno jest takiej grupie osób się do siebie przywiązać i zaangażować w podejmowanie decyzji. Przez to w środowisku pracowniczym przeważa obojętność. Ludzie się w coś zaangażują, jeśli ich opinie mają jakiekolwiek znaczenie w procesie podejmowania decyzji – na przykład dzięki debatom. Produktywne zespoły podejmują wspólne, przejrzyste decyzje i są pewne tego, że mają wsparcie pozostałych członków grupy. Nie chodzi tutaj tylko o zgodę, ale o to, aby wszyscy byli zauważani i traktowani równo.

Jeśli zespoły się nie angażują, nie istnieje coś takiego jak odpowiedzialność. W dobrze funkcjonującej grupie to właśnie ona utrzymuje jej spójność i przez to każdy wspiera się nawzajem. Bardzo często kluczem do sukcesu jest pomiar postępów: wtedy wiadome jest, jakie są standardy danej grupy, co należy jeszcze zrobić, przez kogo to powinno być zrobione i kiedy.

Zespół może być odpowiednio zorientowany w swoich wynikach tylko wtedy, kiedy są one stawiane na pierwszym miejscu przez każdego z pracowników. Jeśli jednostki nie skupiają się na odpowiedzialności, zazwyczaj zaczynają się zajmować swoimi sprawami, a nie interesami całej grupy. Można jednak zwalczyć tę dysfunkcję poprzez określanie konkretnych wyników firmy i nagradzanie zachowań, które się do nich przyczyniają w pozytywny sposób.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.