Konsultant i profesor zarządzania w London Business School, Gary Hamel, zdał sobie sprawę z tego, że pomimo trwałych zmian, jakie technologia wprowadziła w działalności firm, nadal są one prowadzone zgodnie z przestarzałymi zasadami zarządzania i konwencjami stworzonymi przez już dawno nie żyjących naukowców z tej dziedziny. Hamel twierdzi, że nadszedł czas, aby rozpocząć zarządzanie zgodnie z duchem czasu, a nie starymi edyktami.
Najważniejszym czynnikiem decydującym o długotrwałym sukcesie firmy nie jest wspaniały model biznesowy, wyjątkowa technologia, czy dostęp do kapitału. To innowacja zarządzania – zdolność firmy do tworzenia strategii, mobilizowania utalentowanych pracowników i przydzielania kapitału stosując różne nowe techniki. Przedsiębiorstwa, które stosują innowacyjne rozwiązania mają szansę w przyszłości stać się prawdziwymi tytanami przemysłu.
Ale tak właściwie to jaki problem stanowią obecne metody zarządzania? Hamel uważa, że kładziony jest zbyt duży nacisk na wydajność, procedury, biurokrację i koordynację. Wszystkie te elementy zmieniły gospodarkę, ale też ograniczyły wyobraźnię i stłumiły rozwój. A ponieważ większość dyrektorów generalnych wierzy w czyny, a nie słowa, pojęcie „innowacja” często jest przez nich lekceważone.
W książce „Zarządzanie jutra” autorzy przekonują, że obecnie innowacja zarządzania ma duże znaczenie, ponieważ firmy są za bardzo zdane na dawne ideały kontroli i pośpiechu. Zamiast tego, menedżerowie powinni skupić się na znacznie większym celu, a mianowicie na wspieraniu ludzkich osiągnięć. Według licznych badań przeprowadzonych na firmach, oznacza to finansowanie projektów „o małych szansach” i zrozumienie różnicy pomiędzy danymi a wiedzą. A to z kolei oznacza odpowiednie wsparcie od władz dla tych, którzy wnoszą coś do firmy, a odsunięcie od ważnych obowiązków tych, którzy tego nie robią. Z tych pomysłów wyłania się jedna z najbardziej kontrowersyjnych sugestii Hamela: wyższym celem firmy nie powinien być kapitał akcjonariusza, ale motywowanie i inspirowanie pracowników. Skupianie się na wyżej wspomnianym kapitale jedynie zwiększa prawdopodobieństwo potknięć etycznych, a nie innowacji.
Cele kryjące się za innowacyjnymi działaniami w dziedzinie zarządzania często sprowadzają się do trzech kategorii: zapewnienie szybszego odnowienia organizacji, sprawianie, aby innowacyjność była pracą każdego z nas oraz tworzenie angażującego środowiska pracy. Ironicznie, twierdzi Hamel, największą przeszkodą stojącą na drodze do osiągnięcia tych celów może być posiadana do tej pory wiedza o zarządzaniu.
Zamiast powiedzieć „zapomnij wszystko, co do tej pory wiedziałeś o zarządzaniu” , Hamel łagodnie wprowadza czytelników w proces stawania się innowatorami biznesu poprzez wyjaśnienie w pierwszej kolejności jak zmieniono „anomalie” – czyli jak dane firmy były zdolne do „zlekceważenia konwencjonalnej wiedzy i prowadzenia w tym samym czasie udanego biznesu”. Opisuje całkowity brak schematu organizacyjnego w firmie W.L. Gore oraz „20% projects” w firmie Google, a także wiele innych organizacji, które sprzeciwiły się tradycyjnym metodom zarządzania.
Wielu osobom może się wydawać, że głównym przesłaniem książki „Zarządzanie jutra” jest fakt, że zarządzanie jest martwe, ale to nieprawda. Hamel kładzie nacisk na to, że zarządzanie jest jak eliksir, który zmienia postęp technologiczny, modele biznesowe i kapitał w dobrobyt firmy. Zaznacza również, że w przyszłości systemy zarządzania będą jak Internet – zdemokratyzowane, przejrzyste i zdane na integralność osobistą, interes własny w zakresie finansów oraz presję kładzioną na ład i porządek w firmie. Nie jest to szalony pomysł; tak właściwie, ta „pula nowych pomysłów” i pozwalanie tylko najwytrwalszym na pozostanie, to naturalna taktyka.
Awans ze specjalisty na menedżera nie udaje się w 40% przypadków. Zestaw wyzwań, narzędzi i rekomendacji na taką sytuację jest na szczęście dobrze znany. Zarządzanie zespołem zdalnym w tej sytuacji dodaje nowych trudności – warto się na nie przygotować.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
„17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...
Zapraszamy do naszej
gamma Wiki +
Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.