Konkurencja, dynamika rynku, mnogość potrzeb klientów, innowacje, wielopokoleniowość, wymagają od organizacji szybkiego dostosowania się do zmian. Jak elastycznie i efektywnie reagować na potrzeby klientów w projektach ?
Doświadczenia lat 90 – tych w zarządzaniu projektami klasycznymi – „poza terminem, poza zakresem, poza kosztami” wyraźnie wskazały na potrzebę znalezienia elastycznej, dostosowanej do specyfiki i zmienności warunków otoczenia metody „radzenia sobie” z efektywnością projektów.
Konkurencja, dynamika rynku, mnogość potrzeb klientów, innowacje, wielopokoleniowość, wymagają od organizacji szybkiego dostosowania się do zmian. Jak elastycznie i efektywnie reagować na potrzeby klientów w projektach ?
Odpowiedzią na to pytanie stał się Agile Manifesto, stworzony przez praktyków zwinnego zarządzania w 2001 roku:
i kryjące się pod jego symbolem podejścia zwinne: Scrum i Agile PM.Z badań rynkowych wynika, że zarówno skuteczność projektów realizowanych jak i użyteczność rozwiązań dostarczanych w metodykach zwinny znacznie przewyższa skuteczność i użyteczność projektów i rozwiązań dostarczanych w modelu tradycyjnym, a wydajność zespołów zwiększa się o 200-400%. Zaletą Agile jest fakt, że jest oparty o realne doświadczenia projektów z wielu branż.
Do najpopularniejszych podejść zwinnych należą:
- Scrum - „framework Agile”, stworzony w 1995 roku, umożliwiający elastyczne zarządzanie projektem i procesem wytwórczym. Koncentruje się na częstszym dostarczaniu wartości dodanej dla klienta i wcześniejszym „zwrocie z inwestycji”, co istotnie wpływa na jakość współpracy z klientem.
- Agile Project Framework – metodyka oparta na procesie zarządzania projektem DSDM od 1994 roku koncentrująca się na pracy z jakością i wartością biznesową. Agile PF to skoncentrowane na projekcie, elastyczne, skalowalne podejście dopasowane do specyfiki, skali organizacji i stopnia skomplikowania projektów.
- Lean – o którym więcej TUTAJ