Jak długo może pracować kierowca.
Kierowca zawodowy to jeden z trudniejszych zawodów. Nie jest to winą tylko tego że jest to praca za kółkiem. Jeśli ktoś to lubi to dla niego to nie problem. Trudniejsze w tej pracy są długie okresy rozłąki z rodziną.
Niektórzy bardzo ciężko to znoszą innym przychodzi to trochę łatwiej. Mimo wszystko nie jest to niczym łatwym.
Ponadto kierowca ma na swoich barkach sporą odpowiedzialność, nie tylko za ładunek ale i za sam samochód.
Praca ta bywa również nieco męcząca ponieważ pracuje się nie według pory dnia a urządzenia które monitoruje ilość godzin które jesteśmy w trasie oraz to kiedy musimy zrobić przerwę aby nie łamać przepisów.
W 2018 roku przepisy dotyczące tych godzin uległy pewnym zmianom.
Wprowadzono nowe rozporządzenie ustawy o czasie pracy kierowców które mówi że gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, to kierowca nie może jechać w danej dobie dłużej niż 10 godzin, z tym, że w art. 2 pkt 6 zdefiniowano porę nocną jako „okres czterech godzin pomiędzy godziną 00. 00 i godziną 07. 00.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Kodeks pracy zmienia się nieustająco. Jedynie znajomość praktycznych konsekwencji zmian pozwala na bezpieczeństwo procesów kadrowych. Zapraszamy na szkolenie zmiany w prawie pracy.
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Przepisy te stanowią pewien problem dla przedsiębiorców. Przepisy bowiem nie określają jednoznacznie jak wybierane są te godziny nocne. Przedsiębiorcy interpretują je w ten sposób że to oni je wybierają, jednak o tym też nie ma wzmianek prawnych.
Według przepisów Ustawy o tachografach również nie wynika jednoznacznie czy kierowca który przepracował tylko kilka minut w porze nocnej jest zobowiązany do pracy tylko przez 10 godzin w ciągu doby.
Rozstrzygnięcie tego sporu jest szalenie ważne zarówno dla przewoźników jak i ich kierowców. Jest tak dlatego, że za przekroczenie godzin pracy grożą kary od zaledwie kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych.
Przepisy te budzą wiele kontrowersji, jedni uważają je za bardzo dobre i konieczne inni natomiast za nie logiczne.
Wszystko zależy od punktu widzenia, kierowcom daje to odrobinę normalności w pracy, przedsiębiorcy natomiast muszą bardzo dokładnie planować trasy.
Jednak uważam że nie ma potrzeby aby były one negowane, ponieważ w wielu krajach Unijnych działają podobne przepisy i to wpłynęło bardzo pozytywnie na bezpieczeństwo na drodze.