Jaka jest odpowiedzialność przewoźnika za towar?
Utrata ładunku w większości przypadków leży po stronie przewoźnika. Ogólne zasady związane z odpowiedzialnością przewoźnika za towar, który został mu powierzony regulowane są zarówno na gruncie prawa międzynarodowego, jak i prawa krajowego. Podstawowe akty prawne, które są z tym zagadnieniem związane to Konwencja CMR oraz Ustawa o Prawie Przewozowym.
Odpowiedzialność odszkodowawcza na gruncie tych przepisów występuje głównie wtedy, gdy spełnione są następujące trzy przesłanki: zaistnienie określonego zdarzenia (czyli na przykład utrata bądź uszkodzenie transportowanego towaru), z powyższego tytułu dojdzie do powstania szkody oraz pomiędzy zdarzeniem a szkodą zajdzie związek przyczynowo-skutkowy. Istnieją również okoliczności, w których uwolnienie się od odpowiedzialności jest możliwe i zalicza się do nich na przykład użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą (o ile było to wcześniej ustalone i zostało uwzględnione w liście przewozowym) czy brak opakowania lub opakowania wadliwe w przypadku tych towarów, które ze względu na swe naturalne właściwości mogą wówczas ulec uszkodzeniu albo narażone są na zaginięcie.
Aby uniknąć wszelkich trudności związanych z utratą towaru oraz odpowiedzialnością, jaka wówczas ciąży na przewoźniku warto zadbać o profesjonalne zarządzanie łańcuchem dostaw szkolenie. Główne cele, jakie szkolenie z zarządzania łańcuchem dostaw ma spełniać to zapoznanie kursantów z zasadami funkcjonowania nowoczesnych łańcuchów dostaw; nabycie przez nich umiejętności szacowania kosztów logistyki oraz identyfikacji konfliktów w łańcuchu dostaw; zweryfikowanie dotychczasowych sposobów współpracy z odbiorcami i dostawcami; poznanie istoty wymiany informacji między poszczególnymi przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw i inne.
Szkolenie to kierowane jest w szczególności do dyrektorów, kierowników i specjalistów ds. logistyki; menedżerów, analityków i strategów łańcuchów dostaw oraz wszelkich planistów, specjalistów i kierowników poszczególnych odcinków zarządzania logistyką w firmie.
W przypadku transportu materiałów niebezpiecznych (głównie chemicznych) konieczne jest także szkolenie ADR, czyli przeszkolenie personelu z zakresu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas.