W każdej organizacji, w której pomiędzy pracownikami zachodzą interakcje, czy wymiana informacji musisz liczyć się z tym, że mogą wystąpić tarcia. Niektóre z nich będą wynikały z różnic w charakterach, personalnych sympatii lub antypatii, niektóre zaś z błędów lub braków w komunikacji. Na to, czy ktoś kogoś lubi, czy nie wpływu nie masz, ale już możesz pracowników przeszkolić z niektórych koniecznych do wspólnej pracy i kooperacji kompetencji miękkich.
I tak, wśród polecanych szkoleń powinna się znaleźć komunikacja interpersonalna, zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i skierowana do klientów zewnętrznych (to szkolenie dotyczyłoby osób, które mają z nimi kontakt). Oferta na rynku jest bardzo szeroka i choć każda z firm stawia na nieco inne aspekty, to może się okazać, że dostępne szkolenia nie do końca będą tym, co w Twojej firmie jest potrzebne.
Istnieją jednak instytucje, które szyją szkolenia na miarę – możesz zlecić konsultantowi zbadanie problemu, a na podstawie analizy jego wniosków dokładnie zaplanować z jakim ekspertem, jakie treści na szkoleniu będą poruszane. Rozwiązanie takie dobrze sprawdzi się w firmach o wąskim i wysoce specjalistycznym zakresie działania, czy w firmie, gdzie narasta konflikt, a Ty nie chcesz go rozwiązać drastycznymi metodami (to znaczy zwolnieniami), bowiem nie chcesz stracić dobrych (poza tym aspektem) pracowników.
Jeżeli Twoja firma ma profil usługowo-sprzedażowy i kontakt z klientem zewnętrznym jest podstawą jej działania, odpowiednie przygotowanie Twoich pracowników do komunikowania się międzyludzkiego jest wręcz kluczowym zadaniem. Nie tylko bowiem same cechy charakteru czynią dobrego sprzedawcę, ale również odpowiednie podejście, mowa ciała, czy
komunikacja niewerbalna.
A dobre podejście sprzedawcy czy doradcy do klienta skutkować będzie tym, że klient będzie wracał i będzie chciał kontynuować współpracę. Dodatkowo może polecić firmę innym, co przyciągnie nowych klientów. Początkowa inwestycja powinna się więc zwrócić w niezbyt odległej przyszłości.