W każdej organizacji, w której pomiędzy pracownikami zachodzą interakcje, czy wymiana informacji musisz liczyć się z tym, że mogą wystąpić tarcia. Niektóre z nich będą wynikały z różnic w charakterach, personalnych sympatii lub antypatii, niektóre zaś z błędów lub braków w komunikacji. Na to, czy ktoś kogoś lubi, czy nie wpływu nie masz, ale już możesz pracowników przeszkolić z niektórych koniecznych do wspólnej pracy i kooperacji kompetencji miękkich.
I tak, wśród polecanych szkoleń powinna się znaleźć komunikacja interpersonalna, zarówno na poziomie wewnętrznym, jak i skierowana do klientów zewnętrznych (to szkolenie dotyczyłoby osób, które mają z nimi kontakt). Oferta na rynku jest bardzo szeroka i choć każda z firm stawia na nieco inne aspekty, to może się okazać, że dostępne szkolenia nie do końca będą tym, co w Twojej firmie jest potrzebne.
Istnieją jednak instytucje, które szyją szkolenia na miarę – możesz zlecić konsultantowi zbadanie problemu, a na podstawie analizy jego wniosków dokładnie zaplanować z jakim ekspertem, jakie treści na szkoleniu będą poruszane. Rozwiązanie takie dobrze sprawdzi się w firmach o wąskim i wysoce specjalistycznym zakresie działania, czy w firmie, gdzie narasta konflikt, a Ty nie chcesz go rozwiązać drastycznymi metodami (to znaczy zwolnieniami), bowiem nie chcesz stracić dobrych (poza tym aspektem) pracowników.
Jeżeli Twoja firma ma profil usługowo-sprzedażowy i kontakt z klientem zewnętrznym jest podstawą jej działania, odpowiednie przygotowanie Twoich pracowników do komunikowania się międzyludzkiego jest wręcz kluczowym zadaniem. Nie tylko bowiem same cechy charakteru czynią dobrego sprzedawcę, ale również odpowiednie podejście, mowa ciała, czy
komunikacja niewerbalna.
A dobre podejście sprzedawcy czy doradcy do klienta skutkować będzie tym, że klient będzie wracał i będzie chciał kontynuować współpracę. Dodatkowo może polecić firmę innym, co przyciągnie nowych klientów. Początkowa inwestycja powinna się więc zwrócić w niezbyt odległej przyszłości.
Jak ważna jest komunikacja? Bardzo ważna choć może nie każdy zadaje sobie z tego sprawę. Oczywiście w życiu codziennym korzystamy z niej instynktownie, rozmawiając z osobami, z którymi nasze życie ma coś wspólnego. Jednakże w przypadku firm, sprawa jest zgoła odmienna. Tutaj rozmowa bardzo często sprawia nam trudność, gdyż nie wiemy np. jak zwracać się do osób na wyższych stanowiskach lub tez sam ten kontakt jest bardzo ograniczony.
Z punktu widzenia psychologii komunikacja interpersonalna to proces, dzięki któremu dana jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z daną konkretną osobą.
To stwierdzenie jest bardzo kluczowe, gdyż mamy pewność że druga strona nas słucha i wykona otrzymane informacje. Jest to także o wiele szybsza forma rozmowy, niż stosowanie nawet nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Kwestia komunikacji w przedsiębiorstwa zajmuje kluczowe miejsce w funkcjonowaniu organizacji. Często jednak jest niedoceniana i pomijana, a przez to zostaje utrudnione przekazanie informacji między np. dwoma komórkami. Przejdźmy więc do zalet komunikacji interpersonalnej.
Możemy tutaj wymienić m. in.
relatywnie dużą szybkość pod warunkiem, że dana osoba jest w naszym otoczeniu. Przekazanie informacji w sposób konkretny, czasem z dodatkiem emocji oraz tonu głosu
skutkuje lepszy wpływ na drugą osobę. Kolejnym aspektem jest
wygoda,
jak i pewność, że dany rozmówca otrzymał naszą wiadomość. Z drugiej strony taka forma rozmowy niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa. Wykluczając aspekt poprawnej wymowy, może dojść do nie zapamiętanie przez drugą osobę informacji, która jej przekażemy.
Ponadto trudno jest udowodnić co się powiedziało (lub też nie), co może mieć kluczowe znaczenie dla danej sprawy. Dodatkowo można także zaliczyć tutaj problem, gdy nasz potencjalny rozmówca nie znajduje się w naszym otoczeniu.
Podsumowując komunikacja interpersonalna to znakomite rozwiązanie dla osób będących w tym samym miejscu. Długie i treściwe informacje lepiej przekazywać na piśmie, by mieć pewność, ze nasz rozmówca nie pomyli się i nie zapomni o żadnym szczególe.
Idąc na rozmowę o pracę musimy mieć świadomość tego, że obojętnie co to będzie za rodzaj pracy to będziemy mieć stały kontakt z drugim człowiekiem. Dlatego każdy człowiek powinien uczyć się technik komunikacji interpersonalnej nawet po to, aby unikać konfliktów w życiu zawodowym czy to osobistym. Szczególnie takie techniki powinny znać osoby, które pracują w kontakcie z klientem.
Wówczas cała ich praca będzie opierała się na budowaniu dobrych relacji z klientami aby ostatecznie klienci wracali i przynosiło to korzyści majątkowe firmie.
Tym tematem powinien zainteresować się także każdy pracodawca, ponieważ jeśli sprzedawca nie radzi sobie z tematem dobrej komunikacji z klientem to tym samy szkodzi firmie. Co może mieć fatalne skutki jeżeli chodzi o przychody dla firmy. Dlatego posiadanie takiej umiejętności przez pracowników powinno być kluczowym tematem przeprowadzonym przez pracodawcę.
Być może złem wyniki przychodowe w firmie mają właśnie taką przyczynę jak zła komunikacja z klientem przez obsługę firmy. Dlatego warto się zaznajomić z tym tematem przez pracodawcę i być może zainwestować nawet w takie szkolenie jak warsztaty z komunikacji interpersonalnej.
Uczestnictwo całego personelu w takich warsztatach na pewno zwiększyło by efektywność pracy wszystkich pracowników. Co wpłynęło by także na zwiększenie się ilości klientów korzystających z usług firmy i co miałoby przełożenie także na przychody w firmie. Dlatego warto jest zaznajomić się z tym tematem i próbować właśnie takich metod. W ten sposób na pewno pracownikom pracowałoby się lepiej, ponieważ łatwiej zdobywaliby zaufanie klientów. A zadowolony pracownik to radość także dla szefa.
Zła komunikacja pomiędzy sprzedawcą a klientem może przynieść firmie duże szkody, ponieważ niezadowolony klient niesie złą sławę o firmie w miasto i taką pocztą pantoflową duża ilość osób może dowiedzieć się o złej obsłudze w tej firmie. Nawet osoby, które jeszcze tam nie bywały mogą nie chcieć skorzystać z usług tej firmy w przyszłości.