Ciężka praca się opłacała. Zostałeś zauważony, Twoja praca została doceniona, ktoś na górze w strukturze firmy stwierdził, że byłbyś świetnym menadżerem i dostałeś (w wielu przypadkach upragniony) awans. Po kilku dniach euforii zaczynasz się zastanawiać, jakie obowiązki i zadania wiążą się z Twoją nową pozycją menadżera. W zależności od Twojego miejsca w strukturze będziesz zarządzał mniejszą lub większą grupą ludzi. Może się okazać, że zarządzasz zarządzającymi – to dopiero wyzwanie!
Niezależnie od branży role menadżera w głównej mierze odnoszą się do kierowania pracą innych, nadzorowania jej, rozliczania, motywowania pracowników, dobierania zespołów do potrzeb konkretnego zadania czy projektu. Stanowisko menadżerskie, jakkolwiek dziwnie to zabrzmi, nie wymaga, byś był specjalistą w danej branży, warto jednak, żebyś miał o tym jakieś pojęcie – np. nie musisz umieć pisać programów komputerowych, warto jednak, żebyś znał potrzebne w tej pracy pojęcia, skróty, słownictwo – tak, by wiedzieć o czym mówią Twoi pracownicy.
Oczywiście, jeżeli posiadasz odpowiednią wiedzę merytoryczną to tylko lepiej – możesz wtedy budować swój autorytet na tej podstawie. W przeciwnym przypadku Twoim głównym orężem będą tzw. kompetencje miękkie i umiejętność kierowania grupą. Do tego trzeba być trochę psychologiem, trochę spowiednikiem, a przede wszystkim dobrym obserwatorem. Jeżeli wchodzisz w dobrze działający zespół nie staraj się go na siłę reformować, sprawdź czy można go ulepszyć bazując na tym, co już osiągnął.
Jeżeli musisz stworzyć zespół od podstaw – zadanie masz dużo trudniejsze. Oprócz doboru po kątem merytorycznym, zespół dobrze jest również tworzyć z ludzi o różnych osobowościach wzajemnie się uzupełniających. O tym jak identyfikować poszczególne osoby w grupie, jak je dobierać, by ich praca była jak najbardziej efektywna z pewnością dowiesz się na szkoleniach organizowanych przez różne instytucje, zarówno prywatne firmy szkoleniowe jak i uznane w całej Polsce ośrodki akademickie.