W dzisiejszym świecie sprzedać można wszystko. Jedne rzeczy czy usługi sprzedają się szybko, bezproblemowo (czy ktoś widział na przykład reklamę chleba, albo bułek kajzerek?), a w wykreowanie popytu na inne należy włożyć znaczny wysiłek.
Jedną z takich rzeczy, którą należy bardzo dobrze zareklamować jest własna osoba. Niezależnie od tego, w jakim zawodzie się pracuje, na jakim stanowisku, czy w jakiej branży, to czy umiemy sprzedać sami siebie warunkuje, czy odniesiemy sukces.
To samo dotyczy pracowników firmy odpowiedzialnych za kontakty z potencjalnymi klientami, czy współpracownikami. A żeby dobrze się sprzedać niezbędne są umiejętności autoprezentacji, czyli właśnie zareklamowania siebie, nie tylko słowami, ale również tym jak się zachowujemy, jak ubieramy, czy jakie gesty wykonujemy.
Osoby, które nas oceniają, nie patrzą na każdą z tych rzeczy oddzielnie, tylko wszystko to stanowi jedną całość. To czy uda się nam ich do siebie przekonać zależy między innymi od tego, czy w naszym zachowaniu nie znajdą sprzeczności.
Każda bowiem sprzeczność sugeruje, że nasze zachowania wyglądają na sztuczne. I tak na przykład mówiąc w sposób wylewny, otwarty, z wielką energią i zaangażowaniem, za słowami powinny nadążać ruchy naszego ciała, to znaczy odpowiednia gestykulacja i mimika twarzy.
Kiedy mamy odegrać rolę pewnej siebie osoby, nie wystarczą dobitne słowa, poparte to powinno być spojrzeniem, barwą głosu, postawą całego ciała. Mogłoby się wydawać, że na takie rzeczy zwraca się uwagę tylko u polityków, czy osób zawodowo występujących na scenie. Nic bardziej mylnego.
Każdy handlowiec, przedstawiciel, osoba nawiązująca kontakty handlowe, czy kierująca firmą także jest oceniana pod kątem zgodności słów z mową ciała. Oczywiście wiadomo, że nie każdy urodził się z takimi zdolnościami (czy to aktorskimi, czy rzeczywiście z taką pewnością siebie). Dlatego warto rozważyć odpowiednio dobrane do potrzeb szkolenie.
Autoprezentacja jest jednym z na tyle nośnych tematów, że oferta rynku jest bardzo bogata. Jeżeli jednak żaden z gotowych scenariuszy warsztatów nie odpowiada na potrzeby z pewnością można je zmodyfikować i spersonalizować.