Znajomość współczesnych koncepcji zarządzania przydaje się każdemu, kto związany jest z szeroko pojętym biznesem. Właściciele przedsiębiorstw, menedżerowie i kierownicy na różnych szczeblach z pewnością powinni zdawać sobie z teoretycznych podstaw nauk o zarządzaniu. Pomagają one w codziennym funkcjonowaniu, określaniu i delegowaniu zadań oraz prowadzeniu możliwie najbardziej efektywnej i dochodowej działalności.
Koncepcją zarządzania nazywamy pewną ideę, myśl lub pomysł, który dotyczy prowadzenia i funkcjonowania przedsiębiorstwa. Główną funkcją koncepcji zarządzania jest ulepszanie i usprawnianie już istniejących procesów wewnętrznych w firmach, jak i również tworzenie całkowicie nowych systemów, które będą miały użytkowy, praktyczny charakter.
Do najbardziej znanych współczesnych koncepcji zarządzania należą:- benchmarketing, który polega na nauce od najlepszych, konkurencyjnych podmiotów,
- outsourcing, który oznacza oddelegowanie niektórych zadań do innych firm (na przykład w zakresie księgowości),
- lean menagment, czyli możliwie największe uproszczenie szczebli, biurokracji i procesów w firmie, co skutkuje redukcją kosztów,
- zrównoważony rozwój, czyli koncepcja mówiąca o tym, że każde przedsiębiorstwo powinno rozwijać się tak, by spełnić swoje potrzeby, równocześnie przy zachowaniu wszelkich zasad umożliwiających spełnianie podobnych potrzeb w przyszłości.
Oczywiście, współczesnych koncepcji zarządzania jest znacznie więcej. Większość z nich jest bardzo elastyczna - pomaga przedsiębiorcom w redukcji kosztów i uproszczeniu procesów zarządzania, jednak wiele koncepcji nie opiera się jedynie na ekonomii, ale również na naukach społecznych czy ekologii. Aby je poznać, warto wybrać się na odpowiedni kurs, np.
agile project management kurs.
Nowoczesne koncepcje wymagają od użytkownika przeanalizowania sytuacji w przedsiębiorstwie oraz umożliwiają podjęcie kilku sposobów zarządzania równocześnie, co pozwala na uzyskiwanie wymiernych korzyści, czerpanie możliwie najlepszych efektów finansowych oraz sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem na każdym szczeblu.