Zarządzanie zespołem rozproszonym jest zdecydowanie trudniejszym zadaniem, niż tradycyjne kierowanie zespołem. Trudność polega przede wszystkim na tym, że trzeba skoordynować pracę wielu osób, z którymi nie ma się bezpośredniego kontaktu, a także rozdzielić zadania i obowiązki pomiędzy członków zespołu, nawet kiedy oni sami nie mają ze sobą kontaktu. W takim przypadku realizacja zadań i celów jest znacznie trudniejsza. Jak więc kierować zespołem rozproszonym?
Choć zespół rozproszony wydaje się mieć wiele zalet, to posiada również wady. Do zalet z pewnością możemy zaliczyć fakt, iż pozwala on na rekrutację specjalistów w ramach całej organizacji, a także po za nią, bez względu na miejsce zamieszkania itd. Likwiduje tym samym konieczność korzystania z wiedzy i umiejętności osób zatrudnionych w jednym biurze.
W przypadku, kiedy pojawiają się zadania i projekty, można bardzo elastycznie dobrać zespół do ich realizacji, kierując się przede wszystkim wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem poszczególnych osób, nie ograniczając się wyłącznie do osób z biura terenowego. Do wad tego rodzaju zespołów bez wątpienia należą trudności, jakie stwarza zarządzanie, komunikacja, synchronizacja, rozliczanie i motywowanie poszczególnych osób w zespole, aby cały zespół funkcjonował bez zarzutów.
Zarządzając zespołem rozproszonym trzeba przede wszystkim jasno określać cele, informować członków zespołu, do czego dążymy i dlaczego jest to takie ważne. Ponadto, warto określić czas wykonania całego projektu, jak i poszczególnych zadań, a także wskazać odpowiedzialne osoby za poszczególne zadania.
W niektórych przypadkach warto również zorganizować choć jedno spotkanie całego zespołu i wspólne omówienie priorytetów.
Aby zmniejszyć barierę komunikacyjną, warto wykorzystywać wszelkie dostępne technologie na naszym rynku. Wideo i telekonferencje to doskonały sposób, aby regularnie być w kontakcie z zespołem. Podczas zarządzania zespołem rozproszonym należy również pamiętać, jak ważna jest motywacja. Tylko odpowiednio motywując zespół możemy mieć pewność, że każdy dopełni swoich obowiązków.