Delegowanie zadań, obowiązków i odpowiedzialności za nie to jedne z podstawowych czynności, jakie wykonuje się w każdym przedsiębiorstwie. Pracownikom należy wskazać, jakie zadania powinni realizować, jakie cele osiągać i przyjmować za nie odpowiedzialność.
W przypadku wywiązywania się z obowiązków zgodnie z oczekiwaniami, pracownik może liczyć na pełne wynagrodzenie, pochwałę, często również premię uznaniową, czy choćby inne metody motywujące pracownika do jeszcze efektywniejszej pracy. Jeśli jednak pracownik nie będzie wywiązywał się ze swoich zadań w należyty sposób, musi liczyć się z konsekwencjami tego. Konsekwencje mogą być bardzo różne, ale nie należą do pozytywnych.
W przedsiębiorstwie bardzo ważnym jest, aby każdy dyrektor, kierownik, manager czy lider grupy doskonale wiedział, jak delegować zadania.
Najczęściej wykorzystuje się delegowanie swoich zadań pracownikom, gdy osoba zarządzająca ma zbyt wiele obowiązków, aby samodzielnie się z nich wywiązywać, chce rozwijać kompetencje, zdolności i wiedzę pracownika, a także kiedy ma pewność, że pracownik podoła wyznaczonemu zadaniu.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
W takich przypadkach kierownik czy manager może delegować pewne dodatkowe, poboczne zadania, a samemu poświęcić czas tym zadaniom, które są najbardziej kluczowe i bardziej skomplikowane.
Wszystkie zadania, które mają wysoki stopień ryzyka, są bardzo ważne, trudne, bądź ich skutki są doniosłe, al;e również zadania wyjątkowe, nagłe, wymagające pośpiechu, czy też ściśle poufne nie mogą być delegowane. Takimi zadaniami kierownik czy manager musi zająć się samodzielnie.
Aby jednak mieć na to odpowiednią ilość czasu, może zdecydować się na delegowanie mniej istotnych zadań, tych związanych z codziennym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa czy też zadań dodatkowych swoim podwładnym.
Dzięki temu kierownik ma szansę wykonać najistotniejsze zadania na czas, odciąża siebie, a pracownikowi pozwala na rozwój, zdobycie nowych umiejętności i kompetencji, a także buduje większą pewność siebie i poczucie własnej wartości u pracownika.