Każdy z nas jest sprzedawcą: niekoniecznie w momencie, w którym nawiązujemy handlowe relacje z klientem, ale również w codziennym życiu. Sprzedajemy swoje zdolności i kompetencje podczas rozmów kwalifikacyjnych, sprzedajmy również swoją osobowość każdego dnia w nawiązywaniu relacji międzyludzkich. Często w sytuacjach biznesowych nie tylko sprzedajemy towary i usługi: to od wrażenia, jakie wywrzemy na naszych klientach oraz od naszych zdolności negocjacyjnych zależy powodzenie transakcji. Choć techniki sprzedaży i negocjacji są bardzo różne, z pewnością podstawę sukcesu stanowią cztery proste elementy.
1. Nie bądź nachalny! Nikt nie lubi osób, które nie potrafią zrozumieć słowa "nie". Niestety, wciąż są przedsiębiorstwa, które gloryfikują nastawienie do natrętnej i nachalnej sprzedaży "mimo wszystko". To postawa, która może odnieść krótkofalowy sukces, częściej jednak spotyka się odmową przez konsumentów oraz uniemożliwia nawiązanie trwałych relacji.
2. Traktuj klientów indywidualnie. Każdy z nas ma inne potrzeby i wymagania: także w stosunku do zakupywanych towarów i usług. Traktowanie klienta indywidualnie pomaga nam w doborze odpowiednich technik sprzedażowych, ale również stawia nas na miejscu doradcy, który zadba o jego potrzeby i pomoże w wyborze korzystnej oferty.
3. Mów i słuchaj. Niestety, wielu sprzedawców skupia się na mówieniu - to duży błąd! Choć do niedawna panowało przekonanie, że dobry sprzedawca potrafi "przegadać" każdego, dziś wiemy, że najlepsze wyniki odnoszą ci, którzy potrafią słuchać, są empatyczni i podchodzą do transakcji jak do przyjemnej rozmowy, z której obie strony mogą wyciągnąć wymierne korzyści.
4. Bądź zaangażowany. Zaangażowanie jest podstawą każdej sprzedawcy: każdy z nas kiedyś przeżył rozmowę (biznesową lub prywatną), podczas której druga strona nie była zbytnio zainteresowana dialogiem. Brak zaangażowania wyczuwa się od razu, a to właśnie to często uniemożliwia dokończenie transakcji.
Techniki sprzedaży i negocjacji mogą być różne: jednak te cztery kroki są podstawą do wypracowania własnych metod, które sprawią, że każdy sprzedawca będzie miał szanse odnieść sukces i nawiązać trwałe, pozytywne i długotrwałe
relacje z klientami.