Każdy z nas jest sprzedawcą: niekoniecznie w momencie, w którym nawiązujemy handlowe relacje z klientem, ale również w codziennym życiu. Sprzedajemy swoje zdolności i kompetencje podczas rozmów kwalifikacyjnych, sprzedajmy również swoją osobowość każdego dnia w nawiązywaniu relacji międzyludzkich. Często w sytuacjach biznesowych nie tylko sprzedajemy towary i usługi: to od wrażenia, jakie wywrzemy na naszych klientach oraz od naszych zdolności negocjacyjnych zależy powodzenie transakcji.
Każdy z nas jest sprzedawcą: niekoniecznie w momencie, w którym nawiązujemy handlowe relacje z klientem, ale również w codziennym życiu. Sprzedajemy swoje zdolności i kompetencje podczas rozmów kwalifikacyjnych, sprzedajmy również swoją osobowość każdego dnia w nawiązywaniu relacji międzyludzkich. Często w sytuacjach biznesowych nie tylko sprzedajemy towary i usługi: to od wrażenia, jakie wywrzemy na naszych klientach oraz od naszych zdolności negocjacyjnych zależy powodzenie transakcji. Choć techniki sprzedaży i negocjacji są bardzo różne, z pewnością podstawę sukcesu stanowią cztery proste elementy.
1. Nie bądź nachalny! Nikt nie lubi osób, które nie potrafią zrozumieć słowa "nie". Niestety, wciąż są przedsiębiorstwa, które gloryfikują nastawienie do natrętnej i nachalnej sprzedaży "mimo wszystko". To postawa, która może odnieść krótkofalowy sukces, częściej jednak spotyka się odmową przez konsumentów oraz uniemożliwia nawiązanie trwałych relacji.
2. Traktuj klientów indywidualnie. Każdy z nas ma inne potrzeby i wymagania: także w stosunku do zakupywanych towarów i usług. Traktowanie klienta indywidualnie pomaga nam w doborze odpowiednich technik sprzedażowych, ale również stawia nas na miejscu doradcy, który zadba o jego potrzeby i pomoże w wyborze korzystnej oferty.
3. Mów i słuchaj. Niestety, wielu sprzedawców skupia się na mówieniu - to duży błąd! Choć do niedawna panowało przekonanie, że dobry sprzedawca potrafi "przegadać" każdego, dziś wiemy, że najlepsze wyniki odnoszą ci, którzy potrafią słuchać, są empatyczni i podchodzą do transakcji jak do przyjemnej rozmowy, z której obie strony mogą wyciągnąć wymierne korzyści.
4. Bądź zaangażowany. Zaangażowanie jest podstawą każdej sprzedawcy: każdy z nas kiedyś przeżył rozmowę (biznesową lub prywatną), podczas której druga strona nie była zbytnio zainteresowana dialogiem. Brak zaangażowania wyczuwa się od razu, a to właśnie to często uniemożliwia dokończenie transakcji.
Techniki sprzedaży i negocjacji mogą być różne: jednak te cztery kroki są podstawą do wypracowania własnych metod, które sprawią, że każdy sprzedawca będzie miał szanse odnieść sukces i nawiązać trwałe, pozytywne i długotrwałe relacje z klientami.
Odwiedź strefę poświęconą sprzedaży
Przykładowe pigułki wiedzy:
Sześć zasad perswazji według Cialdiniego
21 technik sprzedaży opartych na dowodach
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna
Techniki sprzedaży: 5 efektywnych nowoczesnych metod sprzedaży
Obsługa klienta i doradztwo
Storytelling
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda
Jeśli nie wiesz jak i na dodatek boisz się finalizacji sprzedaży to pewnie rzadko będziesz próbował, niewiele będzie na tym polu sukcesów. Na szkoleniu z finalizacji sprzedaży uczymy jak przepracować lęk przed finalizacją i jak sprzedawać więcej – trenujemy jak skutecznie stosować narzędzia do zarządzania zamknięciem sprzedaży.
Niby wszyscy znają podstawowe techniki sprzedaży, ale rzadko je stosują. Nie rozpoznają potrzeb, argumenty nie przyjmują formy korzyści, nie potrafią obronić ceny danego produktu czy usługi. Jednocześnie umiejętne ich stosowanie oraz dobre szkolenie ze sprzedaży mocno wpływa na sprzedaż. Szkolenie zawiera moduł dostosowawczy do warunków online.
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
21 technik sprzedaży opartych na dowodach Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Newsletter
Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.