Niestety w dalszym ciągu zbyt często w różnych środkach przekazu usłyszeć można o tym, że dany pracodawca nie zachowuje się wobec pracownika/pracowników tak jak powinien. Śmieje się z nich, ubliża im czy w jakikolwiek inny sposób utrudnia normalne i prawidłowe funkcjonowanie w miejscu pracy.
Dodatkowe prace czy ciągłe szykany to w wielu przypadkach bardzo jasny i czytelny sygnał, że właśnie ten pracodawca wobec swojego pracownika/pracowników stosuje mobbing. Warto, aby każdy pracownik wiedział, w jaki sposób wygląda definicja mobbingu.
W zgodzie z obowiązującymi w Polsce przepisami mobbing jest zbiorem działań oraz zachowań skierowanych bezpośrednio lub pośrednio przeciwko danemu pracownikowi bądź pewnej grupie pracowników. Działania te są uporczywe i długotrwałe, a niekiedy dotyczą nawet zastraszania.
W przypadku pracowników wobec których stosowany jest mobbing następuje nie tylko obniżenie poczucia własnej wartości, ale również i efektywności pracy, nawet jeżeli do tej pory wszystkie swoje obowiązki tacy pracownicy wykonywali niemal perfekcyjnie.
W ocenie zachowania pracodawcy należy być jedna uważnym, bowiem nie każda forma krytyki ma coś wspólnego z zachowaniami dotyczącymi mobbingu. Jeśli krytykowane jest działanie pracownika, jego niewłaściwie wykonana praca, bez poniżania przy tym jego osoby, to w zasadzie taka sytuacja nie ma nic wspólnego z mobbingiem.
Pracodawca bowiem ma prawo wyrażać, oczywiście w dopuszczalny i akceptowalny sposób swoje niezadowolenie, jeżeli zlecone przez niego zadania nie zostaną wykonane z właściwą starannością.
Każdy pracownik, który uważa, że pracodawca stosuje wobec niego mobbing może zwrócić się o pomoc do stosownej instytucji. Warto jednak wiedzieć, że komisja antymobbingowa każdy z przypadków rozpatruje indywidualnie, zatem może zdarzyć się tak, że nie uzna zachowania pracodawcy za takie, które przekracza wszystkie normy i uznane może być za działania skierowane przeciwko dobru pracownika.
Zdarzają się bowiem tacy, dla których nawet odrobina krytyki traktowana jest jako mobbing, a zapominają o tym, że nie przykładają należytej staranności do wykonywanej przez siebie pracy, przez co zasługują na krytykę ze strony pracodawcy.