Asertywność, czyli umiejętność wyrażania swojego zdania i mówienia „nie”, odgrywa ogromną rolę w naszym życiu - szczególnie w tym zawodowym. Nie tylko prezesi i twardzi negocjatorzy, lecz również - a może nawet przede wszystkim - szeregowi pracownicy powinni być w stanie otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach czy obiekcjach.
Jedną z podstawowych sytuacji, w których ciężko nam zaoponować, jest narzucanie nadgodzin. Pozornie uprzejme pytanie przełożonego jest zwykle silną sugestią, pod którą uginamy się i zostajemy po raz kolejny po godzinach. Jest to szczególnie uciążliwe dla pracowników firm, w których nadgodziny nie są płatne i ciężko je odebrać. Jeżeli ciężko Ci odmówić w takiej sytuacji, półśrodkiem może być stosowanie wymówek - możesz przecież spieszyć się na wizytę u lekarza. W przełamaniu oporu pomoże Ci jednak świadomość, że fakt, iż w ciągu założonych 8 godzin pracy nie zdążyłeś wykonać wszystkich zadań, wynika ze złego ich rozplanowania. Nie bądź więc osobą, która ponosi konsekwencje niewłaściwej organizacji pracy!
Rozbieżność zdań i potrzeba asertywności pojawia się dość często też w trakcie projektów grupowych. Jeżeli nie zgadzasz się z osądem współpracownika i uważasz, że wybrane przez niego rozwiązanie możesz przynieść efekt odwrotny od zamierzonego, pomyśl, że w takim wypadku konsekwencje ponosicie wszyscy. Jeżeli jednak odważysz się wyrazić swoje zdanie, a grupa i tak przegłosuje inną opcję, masz szansę wybronić się przed ewentualnymi skutkami.
Najtrudniejszą sytuacją w pracy jest dla większości z nas dyskusja z przełożonym - szczególnie ta dotycząca awansu bądź podwyżki. Zanim przystąpisz do takich negocjacji, zbierz listę argumentów potwierdzających istotność roli, jaką odgrywasz w firmie. Czasy kryzysu mamy już szczęśliwie za sobą, jeśli zaś szef spróbuje Cię przekonać, że przedsiębiorstwo jest w złej kondycji finansowej to udowodnij, że bez Twojej pracy byłoby jeszcze gorzej. Zebranie przynajmniej kilku punktów, które potwierdzą, że nie jesteś dla firmy kosztem, lecz stanowisz wartość dodaną, pozwoli Ci zbudować uzasadnienie, z którym przełożonemu ciężko będzie dyskutować.
Przede wszystkim pamiętaj, że osoby, które wyrażają swoje zdanie, zachowując przy tym szacunek dla przekonań innych, wzbudzają nie niechęć, a respekt. Sam fakt rozbieżności poglądów nie musi oznaczać od razu sprzeczki czy wzajemnej urazy - kluczowe jest jedynie zachowanie wzajemnego szacunku. Asertywność w biznesie może okazać się dla Ciebie przepustką do zdobycia uznania w oczach współpracowników i przełożonych.