Coraz więcej mówi się o asertywności. Jeszcze kilka lat temu odmawianie szefowi, czy sprzeciwianie się jego decyzji było złym pomysłem i wiązało się z butnością pracownika. Obecnie zauważa się trend równości i podmiotowego traktowania. Zatem i pracownik niskiego szczebla, ma prawo wyrazić swoje zdanie, niemniej należy pamiętać, że nie wiąże się to z niewykonaniem polecenia służbowego związanego z zakresem obowiązków, ale z sytuacją, gdy właściciel np. każde przyjść do dwie zmiany, co jest niezgodne z kodeksem pracy.
Tak jak i pracownik, tak szef powinien być asertywny, jednak nie ma to nic wspólnego z agresją, czy brakiem poszanowania podstawowych praw. Ta cecha jest niezbędna w biznesie. A jej brak może doprowadzić do problemów np. z rentownością.
Asertywne wyrażanie własnego zdania z poszanowaniem innych jest tutaj kluczowe. Należy jasno i wyraźnie komunikować się z pracownikami. Wyrażać nasze oczekiwania, potrzeby i swoje zdanie. Jednak druga strona ma prawo do odrębnego, co nie może prowadzić do agresji, czy przedmiotowości. Asertywność jest tak samo ważna podczas rozmów z partnerami biznesowymi, czy tez potencjalnymi kontrahentami. Do każdej rozmowy biznesowej trzeba być przygotowanym, nie można jednak ulegać naciskom, czy też manipulacją drugiej strony. Nawet jeśli zdecydujesz się na jakąś usługę, zawsze możesz zmienić zdanie, tak samo jak poglądy.
Również sfera altruizmu i pomagania jest ważna. Należy pamiętać, że zobowiązany jest do pomocy tylko w sytuacji ochrony zdrowia i życia, w innych sprawach masz prawo odmówić, tak samo jak popełnić błędy. W swojej firmie to ty ustalasz zasady, oczywiście muszą być one zgodne z prawem. Ale ty jako pracodawca możesz działać polegając, na swojej opinii, czy decyzji i ty za nie odpowiesz. Asertywności również trzeba się nauczyć. Jest ona ściśle związana z osobowością i pewnością siebie. Osoby mające problem z własnym "jak" zawsze mogą skorzystać z porady trenera coacha, bądź zapisać się na kurs asertywności, gdyż na zmianę nigdy nie jest za późno.