Komunikowanie się nie jest wcale aż tak proste, jakby mogło to się wydawać. Skuteczne przekazywanie informacji pomiędzy nadawcą wiadomości, a odbiorcą często bywa zaburzone. Problem mogą stanowić przede wszystkim liczne bariery komunikacyjne, przez które efektywne porozumiewanie się jest utrudnione, bądź nawet zupełnie niemożliwe.
Stanowi to często ogromny problem, bowiem skuteczne komunikowanie się w przedsiębiorstwie stanowi gwarancję jego poprawnego funkcjonowania, a nawet dalszego rozwoju. Czym zatem są te bariery komunikacyjne i czy można je pokonać?
Barierami nazywamy wszystko to, co uniemożliwia nam porozumiewanie się i często jest źródłem niepowodzeń. Jest to ogromnie dużym problemem zwłaszcza w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, gdzie od nieporozumień często może zależeć powodzenie przedsięwzięcia. Choć najczęściej posługujemy się tym samym językiem i przyświeca nam zazwyczaj ten sam cel, to liczba nieporozumień i wynikłych przez to konfliktów nieustannie rośnie. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu istnienia barier komunikacyjnych.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Jednymi z najistotniejszych barier są różne sposoby interpretacji, zwłaszcza w odniesieniu do własnych doświadczeń życiowych, różne postawy i przekonania, charakter i temperament, czy poziom wykształcenia. Częstym problemem, zwłaszcza w pracy jest egoizm, który wiąże się z postrzeganiem świata wyłącznie ze swojej własnej perspektywy.
Osoby prezentujące taką postawę nie zastanawiają się nad racjami drugiej osoby, nie starają się również wysłuchać do końca, co bez wątpienia jest powodem wielu konfliktów. Ponadto, wielką trudność może stanowić przekazywanie zbyt wielu informacji na raz. Nie dlatego, że sami tego nie spamiętamy, ale dlatego, że drugiej osobie będzie trudno zapamiętać wszystko na raz.
Jako równie częste bariery komunikacyjne uważane są: domyślanie się, dopowiadanie sobie czegoś, nadinterpretacja, przekonanie o swojej racji, osądzanie innych i stereotypy, a nawet porozumiewanie się za pomocą np urządzeń, np. telefonu czy poczty mailowej, które nie tylko nie oddają tonu głosu i wyrazu twarzy, ale często mogą przerywać fragment wypowiedzi itd. co bez wątpienia utrudnia przekazanie i odebranie informacji.