Bariery komunikacyjne

Komunikowanie się nie jest wcale aż tak proste, jakby mogło to się wydawać. Skuteczne przekazywanie informacji pomiędzy nadawcą wiadomości, a odbiorcą często bywa zaburzone. Problem mogą stanowić przede wszystkim liczne bariery komunikacyjne, przez które efektywne porozumiewanie się jest utrudnione, bądź nawet zupełnie niemożliwe. Stanowi to często ogromny problem, bowiem skuteczne komunikowanie się w przedsiębiorstwie stanowi gwarancję jego poprawnego funkcjonowania, a nawet dalszego rozwoju. Czym zatem są te bariery komunikacyjne i czy można je pokonać?

     
    Komunikowanie się nie jest wcale aż tak proste, jakby mogło to się wydawać. Skuteczne przekazywanie informacji pomiędzy nadawcą wiadomości, a odbiorcą często bywa zaburzone. Problem mogą stanowić przede wszystkim liczne bariery komunikacyjne, przez które efektywne porozumiewanie się jest utrudnione, bądź nawet zupełnie niemożliwe.

    Stanowi to często ogromny problem, bowiem skuteczne komunikowanie się w przedsiębiorstwie stanowi gwarancję jego poprawnego funkcjonowania, a nawet dalszego rozwoju. Czym zatem są te bariery komunikacyjne i czy można je pokonać?
     
    Barierami nazywamy wszystko to, co uniemożliwia nam porozumiewanie się i często jest źródłem niepowodzeń. Jest to ogromnie dużym problemem zwłaszcza w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, gdzie od nieporozumień często może zależeć powodzenie przedsięwzięcia. Choć najczęściej posługujemy się tym samym językiem i przyświeca nam zazwyczaj ten sam cel, to liczba nieporozumień i wynikłych przez to konfliktów nieustannie rośnie. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu istnienia barier komunikacyjnych.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.

    Zapraszamy.

    Jednymi z najistotniejszych barier są różne sposoby interpretacji, zwłaszcza w odniesieniu do własnych doświadczeń życiowych, różne postawy i przekonania, charakter i temperament, czy poziom wykształcenia. Częstym problemem, zwłaszcza w pracy jest egoizm, który wiąże się z postrzeganiem świata wyłącznie ze swojej własnej perspektywy.

    Osoby prezentujące taką postawę nie zastanawiają się nad racjami drugiej osoby, nie starają się również wysłuchać do końca, co bez wątpienia jest powodem wielu konfliktów. Ponadto, wielką trudność może stanowić przekazywanie zbyt wielu informacji na raz. Nie dlatego, że sami tego nie spamiętamy, ale dlatego, że drugiej osobie będzie trudno zapamiętać wszystko na raz.

    Jako równie częste bariery komunikacyjne uważane są: domyślanie się, dopowiadanie sobie czegoś, nadinterpretacja, przekonanie o swojej racji, osądzanie innych i stereotypy, a nawet porozumiewanie się za pomocą np urządzeń, np. telefonu czy poczty mailowej, które nie tylko nie oddają tonu głosu i wyrazu twarzy, ale często mogą przerywać fragment wypowiedzi itd. co bez wątpienia utrudnia przekazanie i odebranie informacji.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.