BATNA – metoda negocjacji

Negocjacje to bardzo ważna część naszego codziennego życia. Negocjujemy zarówno będąc szeregowymi pracownikami, jak i kierownikami, pracując na różnych stanowiskach, w różnych firmach. Słowem – negocjujemy bardzo często. Pytanie jednak, czy wiemy jak to prawidłowo robić?

8 kwietnia 2019
zdjęcie - BATNA – metoda negocjacji

 BATNA - metoda negocjacji

Negocjacje to bardzo ważna część naszego codziennego życia. Negocjujemy zarówno będąc szeregowymi pracownikami, jak i kierownikami, pracując na różnych stanowiskach, w różnych firmach. Słowem - negocjujemy bardzo często. Pytanie jednak, czy wiemy jak to prawidłowo robić?

Negocjacje - technik i i umiejętności

Dzisiaj dostępnych jest bardzo wiele różnych szkoleń z zakresu negocjacji. Nauczane są tam naprawdę bardzo różne techniki, które mają na celu pomóc nam w rozmowie z pracownikiem, pracodawcą, kontrahentem itp. Niemniej jednak niestety samo to nie wystarczy. Wyobraźmy sobie bowiem nieugiętego pracodawcę, który będzie cały czas mówił, że kompletnie nie obchodzi go to, co mówimy i że żadnej podwyżki nigdy w życiu nam nie da a negocjować to on w ogóle nie zamierza. Czy po takim oświadczeniu będziemy nadal dla niego pracowali? Nie bardzo zapewne - to jeszcze bardziej obniży naszą pozycję. Innym przykładem może być rozmowa z kontrahentem.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Poznaj metodę, dzięki której już na pierwszym spotkaniu zorientujesz się kim jest Twój rozmówca. Wzmocnij wiarę we własne możliwości i negocjuj skuteczniej. Poznaj najskuteczniejsze modele rozmów sprzedażowych. Zobacz: szkolenia z negocjacji, szkolenie telemarketing, profesjonalna obsługa klienta szkolenie. Zobacz cały dział: szkolenia sprzedażowe

Wyobraźmy sobie, że zgłosiła się do nas firma z zamówieniem 1000 sztuk koszulek z nadrukiem, kiedy sami właśnie prowadzimy firmę nadrukowującą śmieszne projekty na t- shirty. Jednak nasz dostawca koszulek mówi nam, że teraz mogą dać co najwyżej 500 sztuk koszulek, bo więcej nie mają nawet w magazynach. Wówczas negocjacje za dużo nam nie pomogą. Pomóc może natomiast stosowanie metody BATNA.

BATNA - podstawowe informacje

O co tu w ogóle chodzi? Otóż BATNA tłumacząc już ten skrót z angielskiego, jest to najlepsza alternatywa do negocjowanego porozumienia. Słowem zawsze zostawiamy sobie jakieś furtki na odwrót i na nowe pomysły. Warto także zaznaczyć, że taka najlepsza alternatywa czasem w ogóle przewyższa to, co mamy, więc negocjacje są niepotrzebne - ale o tym za chwilę.

Skupmy się jednak na wytłumaczeniu, czym jest BATNA. Posłużmy się powyższymi przykładami. W pierwszym przykładzie BATNA może obejmować zmianę pracy, zaskarżenie pracodawcy itp. W drugim zaś BATNA obejmować będzie znalezienie innego dostawcy koszulek, podzielenie zamówienia na partie itp. Zawsze warto mieć taki choćby i mniej więcej zarysowany plan BATNy. Dlaczego?

BATNA - alternatywa lepsza od rzeczywistości

Dajmy na to, że nawiążemy współpracę z tym drugim dostawcą koszulek. Z jednej strony zażąda on wyższej ceny, jednak z drugiej zauważymy, że koszulki są lepszej jakości, dostawca nie ma żadnego problemu z dostarczeniem na szybko nawet naprawdę znacznej ilości t-shirtów a ponadto jest terminowy i nasze zamówienia realizowane są dokładnie tak, jak tego potrzebujemy. Wówczas może się okazać, że decyzja o zmianie dostawcy umożliwi nam rozwój.

BATNA podczas negocjacji

Warto jeszcze zwrócić uwagę na jedne, bardzo ciekawy aspekt BATNA - y. Otóż stanowi ona na swój sposób pewien argument w negocjacjach. Mając bowiem ciekawe alternatywy, możemy ich używać jako argumentów. Przykładowo - powiedzieć, że w tamtej firmie oferowane są wyższe zarobki i praca jest pewna, że inny kontrahent inaczej do tego podchodzi, że można zdobyć fundusze z innych miejsc itp. Co więcej jesteśmy znacznie spokojniejsi podczas takich negocjacji, ponieważ wiemy, że ich negatywny wynik nie oznacza w żaden sposób porażki.

Szkolenia z metody BATNA

Na koniec warto jeszcze krótko powiedzieć o szkoleniach z tej metody. Większość powie teraz zapewne - po co w ogóle iść na jakieś szkolenie, przecież stworzenie planu B to nic trudnego... No właśnie wcale nie do końca jest to takie łatwe. Trzeba bowiem umieć analizować poszczególne alternatywy, znaleźć je, umiejętnie nimi żonglować tak, aby efekt był jak najbardziej pozytywny dla nas. Słowem warto wybrać się na taki kurs BATNA albo też skierować na niego swoich pracowników, którzy w firmie odpowiedzialni są właśnie za sprawy negocjacyjno - finansowe. podczas wyboru szkolenia pamiętajmy tylko o tym, że liczyć się dla nas powinna jakość nie zaś ewentualna niska cena szkolenia. Jak natomiast sprawdzić jakość szkolenia? Tu można posiłkować się różnymi komentarzami i ocenami w Internecie a ponadto warto zawsze umówić się na rozmowę z organizatorem danego szkolenia.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.