To bardzo mało. Powody niepowodzenia mogą być różne, jednak wiele z nich nie dochodzi do skutku z powodu błędów popełnianych przez sprzedawcę. Jest kilka cech, jakie powinien posiadać dobry, a przede wszystkim skuteczny sprzedawca.
Oto kilka z nich:
- pewność siebie - jak mówi pewne bardzo znane powiedzenie '' wiara w siebie może sprawiać cuda i przenosić góry''. To jedna z cech jakie charakteryzują skutecznego sprzedawcę, który wykorzystuje ją w codziennych kontaktach z potencjalnymi klientami. Osoba pogodna i entuzjastyczna uzyskuje nieporównywalnie lepsze wyniki sprzedażowe niż ta wykonująca swoją pracę automatycznie, rutynowo, nie czerpiąca przyjemności z kontaktów z klientami;
- umiejętność sprzedawania emocji to jedna z definicji określających czym jest sprzedaż. Odpowiednio dobrane, rzecz jasna pozytywne emocje znacznie sprzyjają budowaniu pozytywnych relacji na linii klient - sprzedawca, bowiem często sekret wysokiej sprzedaży tkwi z budowaniu trwałych relacji pomiędzy stronami;
- szczery i spontaniczny uśmiech zawsze przyciąga ludzi i ciężko obok takiej pozytywnie nastawionej do wszystkiego osoby przejść obojętnie, gdyż to najlepszy dowód na to, że dany sprzedawca jest osobą sympatyczną i życzliwą i otrzymamy od niego niezbędne i interesujące nas informacje odnośnie produktu który chcemy zakupić. Uśmiech bardzo często stanowi sprawdzony sposób na uniknięcie kłopotów i wyjście z trudniej czy konfliktowej sytuacji;
- prośba o polecenie - jeśli sprzedawca zbudował pozytywną relację z danym klientem to dlaczego nie miałby poprosić go o to by polecał go innym swoim znajomym? To właśnie stanowi motor napędowy sprzedaży, gdyż bardzo często zanim zdecydujemy się na cokolwiek co wymaga od nas pewnego zastanowienia pytamy o opinię na dany temat naszych bliższych lub dalszych znajomych. Dlatego mając jednego bardzo zadowolonego klienta możemy oczekiwać że wraz z nim przyjdzie jeszcze kilku innych. Ale to trzeba wypracować bardzo starannie budując dobre relacje sprzedażowe nawet z tymi trudnymi i najbardziej wymagającymi klientami. Nawet jeśli do sprzedaży nie dojdzie warto poprosić klienta o polecenie znajomym.
Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Szukasz dobrych szkoleń menedżerskich, sprzedażowych czy rozwoju osobistego? Zobacz:
Gamma - firma szkoleniowa roku.